1.Formy i zasady :
– zajęcia korekcyjno- kompensacyjne prowadzone są w formie indywidualnej, w parach lub grupach,
– zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
– w ramach zajęć odbywa się diagnoza rozwoju funkcji psychomotorycznych nowych uczniów,
– każdy uczeń objęty zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi pracuje zgodnie z indywidualnym programem zajęć, który uwzględnia zalecenia z PP-P, diagnozę wstępną oraz treści edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia,
– realizacja treści programowych odbywa się w przyjaznej dla dziecka atmosferze zapewniającej mu poczucie bezpieczeństwa, a aktywność dziecka jest wzmacniana pozytywnie i nastawiona na umożliwienie osiągnięcia sukcesu.
2.Podstawowe cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych:
– najważniejszym celem zajęć jest rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.
3.Metody pracy:
– ćwiczenia stymulujące rozwój i korektę zaburzonych procesów poznawczych warunkujących uczenie się, oparte są m.in. na:
- Metodzie Dobrego Startu,
- Kinezjologii Edukacyjnej,
- Metodzie 18 struktur wyrazowych,
- systemie ćwiczeń M. Frostig,
- Programie Aktywności Knillów,
- Metodzie Felice Affolter,
- metodach komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC,
- elementach Integracji Sensorycznej,
– proces uczenia wspierany jest poprzez: gry edukacyjne, np.: pamięć dźwiękowa, skojarzenia, memo, dyktanda graficzne, układanki geometryczne, i inne.
4.Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania odbywa się poprzez:
– ćwiczenia orientacji przestrzennej;
– ćwiczenia orientacji położenia własnego ciała;
– ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej;
– ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo- -słuchowej;
– ćwiczenia usprawniające umiejętności matematyczne;
– ćwiczenia sprawności manualnej;
– ćwiczenia rozwijania odporności emocjonalnej, motywacji do pracy, koncentracji uwagi i pamięci;
– ćwiczenia kształtujące umiejętność porównywania, segregowania i samokontroli;
– ćwiczenia sprawności ortograficznej ;
– doskonalenie techniki i tempa czytania;
– przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu;
– kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych;
– doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.