Metoda terapeutyczna, opracowana przez Freda Warnke, przeznaczona dla osób z trudnościami w czytaniu, pisaniu i mówieniu. Głównym celem tej metody jest pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się, osobom z dysleksją oraz jako wsparcie w terapii logopedycznej lub nauce języków obcych.
Kluczowe założenia tej metody to:
- automatyzacja przetwarzania w obszarze spostrzeżeń wzrokowych, słuchowych i umiejętności motorycznych, (ćwiczenia za pomocą urządzenia Brain-Boy-Universal)
- automatyzacja koordynacji półkul mózgowych (ćwiczenia za pomocą urządzenia Lateral-Trainer-Professional),
- rozwój i automatyzacja „języka wzrokowego”
Typowy trening składa się z następujących etapów:
- trening automatyzacji funkcji podstawowych – do ćwiczeń służy zestaw programów treningowych przypominających gry, które usprawniają podstawowe funkcje przetwarzania spostrzeżeń słuchowych, wzrokowych i funkcji ruchowych,
- trening lateralny – podzielony na 3 etapy: słuchanie tekstów zlateralizowanych, samodzielne czytanie oraz czytanie synchroniczne. Charakterystyczne dla tej fazy jest cykliczne przemieszczanie się dźwięku z jednej strony na drugą w słuchawkach ćwiczącego.
Jako uzupełnienie treningu stosuje się ćwiczenia koordynacji oko-ręka (za pomocą drążka do balansowania), ćwiczenia literowania wzrokowego, ćwiczenia pamięci krótkotrwałej, ćwiczenia selektywności percepcji i inne.
mgr Joanna Rupińska