TEORETYCZNA I PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU

Obsługa konsumenta

WESOŁYCH I BEZPIECZNYCH WAKACJI
Do zobaczenia w szkole we wrześniu!!!

19.06.2020r.
TEMAT: Serwowanie potraw metodą rosyjską.

Mój piękny stół: Sposoby serwowania potraw

Treść lekcji znajduje się w pliku poniżej:

Proszę obejrzeć prezentację:
http://pleskacz.pl/wp-content/uploads/4.I.1.-Zasady-obs%C5%82ugi-konsumenta.pdf

5.06.2020r.
TEMAT: Serwowanie potraw metodą angielską.

Treść lekcji znajduje się w pliku poniżej.

29.05.2020r.
TEMAT: Serwowanie potraw z półmisków (metoda francuska).

ZASADY OBSŁUGI KONSUMENTA

Treść lekcji znajduje się w pliku poniżej.

22.05.2020r.
TEMAT: Podawanie potraw na talerzach (metoda niemiecka).

W jaki sposób podawać ryż?

Treść lekcji znajduje się w pliku poniżej.

15.05.2020r.
TEMAT: Ogólne zasady podawania (serwowania).

Jakie są główne artykuły jadalne do stołu? Jak służyć w domu ...

Treść lekcji znajduje się w pliku zamieszczonym poniżej.

8.05.2020r.
TEMAT: Ogólne zasady serwowania dań w zakładach gastronomicznych.

Notatkę proszę przepisać do zeszytu lub wydrukować i wkleić.

Nakrywanie do stołu rozpoczyna się zawsze od porcelany, następnie układa się sztućce, stawia szkło i serwetki. Talerzyk do pieczywa i masła stawia się jako ostatnie. Kolejność układania sztućców jest odwrotna do kolejności podawania potraw, a mianowicie: sztućce do potraw podawanych na końcu układa się najbliżej talerza.

Ogólne zasady układania zastawy stołowej na stole:
– talerz barowy ustawia się w odległości 1,5 cm od brzegu stołu, emblemat powinien być zwrócony naprzeciw konsumenta, talerzyk przekąskowy ustawia się na talerzu bazowym;
– sztućce powinny być ułożone w równej odległości, zarówno od brzegu stołu, jak i od talerzy (odległość pomiędzy sztućcami powinna wynosić ok. 3 – 6 mm);
– sztućce do deserów układa się nad talerzem; widelczyk – rączką skierowany w lewą stronę, a nóż – rączką w prawą stronę.

Kolejność i sposób wykładania sztućców:

24.04.2020r.
TEMAT: Sposoby obsługi konsumentów o różnych cechach psychologicznych.

Proszę zapisać temat w zeszycie.
Podany tekst proszę przepisać lub wydrukować do zeszytu.

Praca w zakładzie gastronomicznym polega w znacznej mierze na kontaktach z ludźmi, a od tego, jak się one kształtują, w relacji konsument – pracownik, zależy ostateczny efekt i jakość obsługi konsumenta. Z tego względu pracownik gastronomii musi umieć, choćby w przybliżeniu, ocenić drugiego człowieka na podstawie jego zachowania, wyglądu zewnętrznego, odruchów itp.

Jak serwować dania? Serwis niemiecki, serwis rosyjski, serwis ...

Różnice występujące między zachowaniami ludzi pozwoliły na dokonanie podziału ich temperamentów na 4 rodzaje:
choleryk – charakteryzuje go szybkość powstawania i przemijania uczuć, skłonność do niezadowolenia, podniecenia i agresji, popada w konflikty z otoczeniem; najłatwiej można unikać sytuacji drażliwych, ustępując mu i unikając sporów;
sangwinik – jest skory zarówno do śmiechu, jak i smutku, do gniewu i zachwytu, jest człowiekiem o zmiennym usposobieniu, skory do działania, ale brak mu wytrwałości;
melancholik – człowiek o małej zmienności przeżyć uczuciowych, reakcje na zewnętrzne bodźce są zwolnione, jest wrażliwy,  mało towarzyski, mało odporny na sytuacje konfliktowe;
flegmatyk – człowiek powolny w działaniu, zrównoważony, nie okazuje większych namiętności co ułatwia mu panowanie nad sobą, trudno go czymś zrazić.

Dinner Couple | Free Stock Photo | Illustration of a couple being ...

Konsumenci są bardzo różni, różnie postępują i reagują, występują u nich tez zachowania wspólne, dzięki którym można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, jak w pewnych sytuacjach zachowają się konsumenci.
Konsumentów można podzielić na 3 grupy:
grupa 1 – zdecydowani w wyborze potraw i napojów bez pomocy kelnera (najłatwiej ich obsłużyć, najciężej namówić ich do zmiany zamówienia niezgodnego z ich życzeniem)
grupa 2 – decydują się szybko na wybór potraw i napojów po uzyskaniu informacji od kelnera (najchętniej zamawiają po uzyskaniu informacji i rady, należy wykazać się aktywnością wobec nich. Zdarzają się najczęściej)
grupa 3 – niezdecydowani ( wymagają najwięcej inicjatywy ze strony obsługi, trzeba się nimi zajmować dłużej, dobrze doceniają jakość obsługi i mogą stać się stałymi klientami).

ZASTANÓW SIĘ, JAKIM TYPEM KONSUMENTA TY JESTEŚ??
UZASADNIJ ODPOWIEDŹ.

3.04.2020r.
TEMAT: Ubiór kelnera i kelnerki.

Proszę zapisać temat w zeszycie.
Podany tekst proszę przepisać lub wydrukować i wkleić do zeszytu.
O zaufaniu konsumentów do kelnera, oprócz wiadomości fachowych i umiejętności obsługi, decydują jeszcze inne elementy, jak np. wygląd zewnętrzny. W większości zakładów wprowadza się służbowe ubiory dla pracowników obsługi. Powinien on być tak dobrany, aby pozytywnie oddziaływał na konsumentów. Ubiór służbowy powinien być dobrze skrojony, dopasowany do figury, wygodny, praktyczny, dostosowany do pory roku lub pory dnia. Ubrania służbowe musza być zawsze czyste i wyprasowane.
Podstawowe elementy ubioru pracownika obsługi:
– koszula – biała- muszka – czarna
– spodnie czarne- półbuty – czarne
W ubraniu personelu żeńskiego obowiązują wymienione wyżej założenia, a ponadto:
– noszenie pończoch lub rajstop w stonowanym kolorze
– mile widziane jest noszenie delikatnej biżuterii
– makijaż gustowny i z umiarem
– używane kosmetyki nie mogą mieć nieprzyjemnego zapachu ani pachnieć zbyt intensywnie.
W zakładach folklorystycznych obsługa powinna mieć stroje regionalne.