JĘZYK POLSKI – Branżowa Szkoła

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA W CZASIE NAUKI ZDALNEJ

Drodzy Uczniowie!

W razie problemów, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl Pod tym samym adresem czekam na Wasze prace.

Marta Roesler – nauczyciel języka polskiego

Klasa 1a 1b 2a 3a BS – 24 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie!

W tym roku szkolnym kończymy już naszą wspólna przygodę z językiem polskim. Zachęcam Was jednak, żebyście w wolnym czasie poszukiwali różnych ciekawych informacji, książek, filmów. Wiem, że bardzo lubicie oglądać różne ekranizacje, dlatego przygotowałam dla Was listę kilku ciekawych filmów i animacji. Może w czasie wakacji znajdziecie chwilę na relaks przed ekranem.

1. „Koko” – dwunastoletni meksykański chłopiec imieniem Miguel usiłuje zgłębić tajemnice rodzinnej legendy:

https://www.cda.pl/video/3873721b7

2. „Cudowny chłopak” – Auggie od urodzenia ma zdeformowaną twarz. W nowej szkole chłopiec chce udowodnić rówieśnikom, że piękno to więcej niż wygląd. (film dostępny na platformie Netflix)

3. „Podaj dalej” – Chłopiec, który w ramach zadania domowego musiał pomóc trzem osobom, uruchamia łańcuszek szczęścia:

https://www.cda.pl/video/34871262b

4. „Sekrety morza” – Sześcioletnia Sirsza udaje się ze swoim bratem w magiczną podróż, podczas której odkryje, co stało się z jej mamą i jaką wartość ma rodzina:

https://www.cda.pl/video/437486137

5.”Wielka szóstka” – Młody geniusz Hiro Hamada wraz ze swoim robotem Baymaxem zostaje uwikłany w plan zniszczenia miasta San Fransokyo:

https://zaq2.pl/video/zpddb

6. „Ósmoklasiści nie płaczą” – Historia dwunastolatki, która mimo choroby nie traci pozytywnego nastawienia do świata:

https://www.cda.pl/video/5443014c

7. „Kubo i dwie struny” – Po wizycie ducha z przeszłości, chłopiec o imieniu Kubo wyrusza w niebezpieczną podróż, by odnaleźć legendarną zbroję:

https://www.cda.pl/video/30378393c

Życzę Wam udanych wakacji!

                                                                                              Pani Marta

Klasa 1a 1b BS – 17 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie,

to był niezwykły rok szkolny. Wymagał od nas wszystkich zupełnie nowego spojrzenia na naukę. Wy jednak, pomimo wielu trudności, poradziliście sobie świetnie. Byliście zaangażowani, pomysłowi, bardzo rzetelni i systematyczni. Ogromną przyjemnością było dla mnie czytanie Waszych prac i sprawdzanie zadań, z którymi radziliście sobie fantastycznie. Bardzo Wam za to dziękuję. Życzę każdemu spokojnych wakacji, w czasie których będziecie mogli nabrać sił przed nowym rokiem wytężonej pracy. Wszyscy zasłużyliście na nagrodę 🙂
Pani Marta

Klasa 3a BS – 17 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie,

za nami bardzo trudny rok szkolny, ale Wy poradziliście sobie doskonale. Bardzo dziękuję za Waszą pracę i ogromne zaangażowanie. Nasza wspólna przygoda była krótka, ale i tak niezwykle pasjonująca.
Jestem pewna, że Wasza dalsza droga będzie równie udana 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie,

Pani Marta

Klasa 2a BS – 18.06.2020

Drodzy Uczniowie,

to był niezwykły rok szkolny. Wymagał od nas wszystkich zupełnie nowego spojrzenia na naukę. Wy jednak, pomimo wielu trudności, staraliście wywiązywać się z Waszych obowiązków jak najlepiej. Przyjęliście wyzwanie, jakim była nauka zdalna. Bardzo Wam za to dziękuję. Życzę każdemu spokojnych wakacji, w czasie których będziecie mogli nabrać sił przed nowym rokiem wytężonej pracy.Zasłużyliście na nagrodę 🙂

Pani Marta

Klasa 1a 1b BS – 10 czerwca 2020

Temat: Marzenia

Witajcie,  dzisiaj porozmawiamy o marzeniach.

Wszyscy lubimy marzyć. Co jednak zrobić, żeby nasze marzenia nie były tylko pobożnymi życzeniami, ale naprawdę się spełniały? Pierwszym krokiem jest zamiana marzeń w konkretne cele.

Obejrzyjcie film o życiu słynnego marzyciela – Walta Disneya i jego sposobie na spełnianie marzeń.

FILM: https://youtu.be/4qhHKEokqk0

Zastanów się:

Co zrobić , żeby cel osiągnąć?

Co nam może pomóc w spełnianiu marzeń?

Obejrzyjcie jeszcze jeden filmik o spełnianiu marzeń. Myślę, że Was zainteresuje.

Nowojorska modelka Jillian Mercado opowiada w nim, jak spełniać marzenia. Mercado, mimo tego że cierpi na zanik mięśni i porusza się na wózku, jest znaną modelką, stylistką, redaktorką, szefową magazynu modowego i twarzą kampanii reklamowej prestiżowej marki Diesel.

FILM: https://www.youtube.com/watch?v=cN7NLgHekg0

Przypominam, że jeżeli potrzebujecie mojej pomocy, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl.

Pozdrawiam 🙂

Pani Marta

Klasa 3a BS – 10 czerwca 2020

                                      Temat: Pozytywnie o sobie

Witam Was serdecznie i gratuluje wytrwałości w tym trudnym czasie!! Niedługo kończymy ten niezwykły rok szkolny, dlatego to dobry czas na podsumowanie. Chciałabym, abyście dzisiaj zobaczyli, jak wiele pozytywnych stron posiadacie!

Przyjrzyjcie się swoim mocnym stronom.  Pomoże Wam w tym poniższa tabelka. Uzupełnijcie zdania!

Jestem najlepszy/a w….    Mogę być dumny/a z….
Umiem……….    Wygrałem/am……
Zasługuję na      Potrafię…..
Znam się na….      Dobrze…
Mam ładny..      Osiągnę….
Moim osiągnięciem jest….      Lubię w sobie….
Można mnie lubić za..      Można mi ufać, bo….
Moja najlepsza cecha to…  Jestem dobry/a w….

Świetnie !!!

Macie bardzo wiele pozytywnych cech!!! Pamiętajcie o tym zawsze, gdy dopadnie Was smutek i zwątpienie!! Spójrzcie wtedy na tabelkę!!

Przypominam, że jeżeli potrzebujecie mojej pomocy, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl.

Pozdrawiam 🙂

Pani Marta

Klasa 2a BS – 04.06.2020

Drodzy Uczniowie,

W tym tygodniu obchodziliśmy Dzień Dziecka 😊 Jak wiecie, dzieci uwielbiają bajki. Są w stanie nauczyć się z nich wielu rzeczy. A Wy? Prawie dorośli ludzie? Czy potrafimy znaleźć mądrość w tych utworach? Sprawdźmy!

Zapiszcie temat lekcji: Bajki jako utwory nie tylko dla dzieci.

Kliknijcie w poniższy link. Znajdują się pod nim teksty dwóch bajek oraz krótkie zadania. Jedno z ćwiczeń umieściłam w osobnym linku ze względu na problemy techniczne.

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/598424 lekcja i ćwiczenia

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/403360ćwiczenie

Przypominam, że jeżeli potrzebujecie mojej pomocy, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl.

Pozdrawiam 🙂

Pani Marta

Klasa 1a 1b BS – 3 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie,

W poniedziałek świętowaliśmy Dzień Dziecka. Dlatego dzisiaj przypomnimy sobie, jakie prawa ma każdy z Was. To bardzo ważny temat, który dotyczy każdego dziecka na świecie.

Zapiszcie temat lekcji.

Temat: Dzieci są ważne – porozmawiajmy o naszych prawach.

1.Wokół obrazka przedstawiającego dzieci wpisz wszystkie skojarzenia, które Ci się nasuwają.

2.Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez państwo, które zostały określone w dokumencie o nazwie Konwencja o prawach dziecka? – przeczytajcie (nie przepisujcie) poniższą informację:

Konwencja to międzynarodowa umowa opisująca Twoje prawa.

Konwencja o prawach dziecka została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1989 roku. Jest to dokument obowiązujący w niemal wszystkich państwach świata, w tym również w Polsce. Nasz kraj ratyfikował Konwencję w 1991 roku. Prawa wymienione w Konwencji mają wszystkie dzieci, bez wyjątku, a więc również Ty; bez względu na to, kim jesteś, gdzie mieszkasz, czym zajmują się twoi rodzice, jakim mówisz językiem, jaką wyznajesz religię, jakiej jesteś płci, jaka jest twoja kultura, czy jesteś w pełni sprawny, czy też nie, bogaty czy biedny. Żadne z Was – dzieci – nie może być traktowane niesprawiedliwie. Obowiązkiem państwa jest dopilnowanie tego, aby prawa Twoje i innych dzieci były przestrzegane.

3.Przeczytajcie wiersz znajdujący się w załączniku

Oczywiście to nie wszystkie prawa zapisane w Konwencji. Oto ich pełna lista:

Podstawowe prawa dziecka określone w Konwencji o prawach dziecka

  • prawo do życia i rozwoju
  • prawo do tożsamości
  • prawo do wychowania w rodzinie
  • prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów
  • prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania
  • prawo do informacji
  • prawo do poziomu życia odpowiadającego rozwojowi dziecka
  • prawo do nauki
  • prawo do wypoczynku i czasu wolnego
  • prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej
  • prawo do ochrony przed nielegalnym używaniem środków narkotycznych
  • prawo do znajomości swoich praw

4.Następnie spróbujcie uzupełnić wypowiedzi o Waszych prawach. 😊

5.Dziękuję za Waszą pracę. Podsumowaniem naszej lekcji niech będzie krótki quiz.

6.Drodzy uczniowie, pamiętajcie, że jeśli potrzebujecie pomocy przy wykonaniu jakiegokolwiek zadania, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl

Pani Marta

Klasa 3a BS – 3 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie,

Dzisiaj temat bardzo ważny. Mam nadzieję, że dzięki dzisiejszej lekcji uda mi się przekonać Was, że każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda i funkcjonuje świat.  Chciałabym, żebyście uświadomili sobie, że nawet pozornie niewielkie i proste działania, mogą przynosić wiele dobrych skutków.

Zapiszcie temat lekcji.

Temat: Wszystko w naszych rękach, czyli jak zmienić świat na lepszy.

1.Spróbujcie przypomnieć sobie osobę, która wprowadziła pozytywną zmianę w życie swoje lub innych.

2.Obejrzyjcie filmik: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=-s4YMqCG7zc&feature=emb_logo&fbclid=IwAR1DJ9IKG7JMekVhcLfYvVnhaE1t7ngp-uGFfxyiS2hhCek9sL3InvVBodM

3.Zastanówcie się, jakie cechy trzeba posiadać, aby umieć dokonywać takich zmian, jak bohaterka filmu.

4.W kilku zdaniach w zeszycie opiszcie jak Wy moglibyście zmienić świat wokół siebie. A może już się Wam to udało? Może komuś pomogliście? Może udało Wam się kogoś pocieszyć? Może dbacie o środowisko? Jestem bardzo ciekawa. Niech dodatkową inspiracją (podpowiedzią) będą dwie historie o młodych ludziach, którym to już się udało 😊

Thandiwe Chama: pochodząca z Zambii w Afryce laureatka Międzynarodowej Dziecięcej Nagrody Pokojowej w 2007 r. W 1999 r. szkoła Thandiwe w jednej z uboższych dzielnic stolicy Zambii, Lusace, została zamknięta, ponieważ brakowało nauczycieli i nauczycielek. Ośmioletnia wówczas Thandiwe nie chciała zaakceptować tej sytuacji. Zmobilizowała inne dzieci ze szkoły i stanęła na czele marszu dzieci w celu znalezienia innej szkoły. W wyniku tych działań wszystkie dzieci zostały przyjęte do innej szkoły. Wzmocniona przez to doświadczenie Thandiwe zaangażowała się na rzecz egzekwowania prawa dzieci do edukacji oraz przeciwdziałania AIDS – napisała i własnoręcznie zilustrowała książkę dla dzieci o zagrożeniach związanych z AIDS, wygłasza także przemówienia na ten temat w kościołach. Więcej informacji o Thandiwe można znaleźć na jej blogu: http://thandiwechama.blogspot.com

Kesz Valdez: filipiński aktywista pracujący z dziećmi ulicy, laureat Międzynarodowej Dziecięcej Nagrody Pokojowej w 2012 r. Pochodzący z Cavity City Kesz został dzieckiem ulicy w wieku dwóch lat, zmuszony był szukać pożywienia na wysypiskach śmieci. Jego własne trudne doświadczenia dały mu siłę, by działać na rzecz innych. Na swoje siódme urodziny Kesz w prezencie postanowił dać od siebie coś innym dzieciom z ulicy – tego samego roku założył własną organizację wspierającą dzieci ulicy (Championing Community Children). Każdego tygodnia razem z przyjaciółmi wyrusza do biednych dzielnic naucza mieszkające w nich dzieci na temat higieny, żywności i praw dziecka. Uczy także dzieci, jak uczyć inne dzieci i w ten sposób przekazywać informacje, które mogą polepszyć ich warunki życia. Do tej pory Kesz pomógł ok. 10 tys. dzieci w swoich okolicach. Więcej informacji o Keszu można znaleźć na jego stronie na Facebooku: https://www.facebook.com/kesziam

Zadanie domowe: Przez tydzień codziennie rób przynajmniej jeden dobry uczynek dziennie 😊

Jeśli chcecie się ze mną skontaktować – zapraszam: roesler@zss1.strefa.pl

Dziękuję bardzo za Waszą pracę!

Pani Marta

Klasa 2a BS – 28.05.2020

Drodzy Uczniowie,

W każdym języku są zarówno słowa uniwersalne, jak i wyspecjalizowane do pełnienia określonej funkcji. Oznacza to, że nie każdego słowa możemy użyć w każdej sytuacji. Dzisiaj baczniej przyjrzymy się wyrazom i temu, jakie uczucia kryją się pod nimi.

Zapiszcie temat lekcji i notatkę wprowadzającą.

Temat: Słowa neutralne i zabarwione emocjami.

Swoje uczucia i oceny możesz wyrażać nie tylko informując o nich, ale również dając upust przejawom tych uczuć poprzez użycie:

  • Wyrazów o nacechowaniu dodatnim wyrażają pozytywny stosunek, sympatię (np. chlebek, dzieciątko).
  • Wyrazów o nacechowaniu ujemnym wyrażają niechęć, lekceważenie, pogardę (np. oszołom, wykształciuch, belfer).

Przeczytajcie poniższy wiersz:

Roman Pisarski ***

Słowo bywa zimne, gorące,
miłe, serdeczne albo krzywdzące […].
Może być szczere, piękne lub ładne,
surowe, twarde, ostre, szkaradne,
krewkie, spokojne, wesołe, smutne,
śmiałe, zuchwałe, a nawet okrutne.
Bywają także słowa życzliwe,
dobre i proste, złe i złośliwe.
Mocne, złowrogie, straszne, nikczemne,
czcze, lekkomyślne, puste, daremne.
Gładkie lub szorstkie, niezręczne, zręczne,
głupie i mądre, słodkie i dźwięczne.

Przyjrzyjcie się wyrazom wymienionym w wierszu. Wypiszcie te, które budzą w Was pozytywne (dobre) emocje i te, które powodują, że czujecie się źle.

Słowa pozytywneSłowa negatywne









Jestem pewna, że to zadanie nie sprawiło Wam najmniejszych trudności. Wszyscy intuicyjnie wyczuwamy słowa pozytywne i negatywne.

Podsumowanie:

Pamiętajmy, że sposób mówienia, dobór słownictwa świadczy o tym, jacy jesteśmy. Mówiąc, wpływamy na innych – możemy słowem dotkliwie zranić lub podnieść na duchu i uleczyć. Wybór należy do nas!

Dziękuję za Waszą pracę. Jak zawsze jestem do Waszej dyspozycji pod adresem: roesler@zss1.strefa.pl

                                                                                              Pani Marta

Klasa 1a 1b BS – 27 maja 2020

Drodzy Uczniowie,

co jakiś czas wracamy do zagadnienia poprawności ortograficznej. Dzisiaj kilka ćwiczeń przypominających i utrwalających pisownię wyrazów z h i ch.

Ortografia może się wydawać trudna, ale wystarczy opanować kilka reguł oraz wyjątków i trochę poćwiczyć, żeby zostać mistrzem. Znacie już zasady pisowni „ó” i „u” oraz „ż” i „rz”. Jeśli opanujesz pisownię „h” i „ch”, będziecie prawdziwym bohaterami!

Zapiszcie temat lekcji: Hrabia i chińska herbata, czyli o pisowni wyrazów z ch i h.

Przypomnijcie sobie zasady pisowni. W tym celu możecie skorzystać z poniższych filmików:

https://www.youtube.com/watch?v=WSucqiHTuDA

https://www.youtube.com/watch?v=lpkNvBe3fes

Kliknijcie w poniższy link i spróbujcie rozwiązać znajdujące się w nim ćwiczenia. Wybierzcie dwa i zanotujcie je w zeszycie.

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/964952

Pamiętajcie, że możecie liczyć na moją pomoc – roesler@zss1.strefa.pl Powodzenia!

                                                                                                    Pani Marta

Klasa 3a BS – 27 maja 2020

Drodzy Uczniowie,

dzisiaj lekcja o tematyce z pewnością Wam bliskiej. Na języku polskim przyjrzymy się bliżej najbardziej znanej polskiej zupie. Jakiej? Kliknijcie w poniższy link, a sami się dowiecie!

https://moje.epodreczniki.pl/b/anonymous/PTMoufXZH/NkXAQ2dE

Jestem przekonana, że dzisiejsza lekcja nie sprawiła Wam żadnych kłopotów 🙂 a wręcz rozbudziła apetyty. Jeśli jednak chcielibyście o coś zapytać, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl.

Pani Marta

Klasa 2a BS – 21.05.2020

Drodzy uczniowie,

Dzisiaj spróbuję udowodnić Wam, że wartościowe książki nie muszą być długie i nie muszą zawierać wielu słów.

Zapiszcie w Waszych zeszytach temat lekcji:

Sylwetka wroga przedstawiona na kartkach picture booka.

Książka, która dzisiaj będzie w centrum naszego zainteresowania to picture book (Książka obrazkowa – specyficzna forma książki, w której najważniejszy jest obrazek, a nie tekst).

Książka, o której mowa nosi tytuł „Wróg”, jej autorzy to D.Cali i S.Bloch. Zyskała rekomendację Amnesty  International (organizacji, która zajmuje się obroną praw człowieka – więcej możecie dowiedzieć się tu: https://amnesty.org.pl/o-nas/

Na początek, spróbujcie zastanowić się, jakie skojarzenia nasuwają się wam, kiedy słyszycie słowo „wróg”. Wymieńcie ich 5, każdy wpiszcie w jeden palec dłoni.

Ponieważ obecnie bardzo trudno dotrzeć do książek, to spróbuję przybliżyć Wam tę wyjątkową książeczkę inaczej.  Pomogą nam w tym poniższe filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=U8mCPBykRNQ

https://www.youtube.com/watch?v=oh1TeXC8wUQ

Książka zaczyna się od słów:

Jest wojna. Widać jakieś pustkowie. W ziemi – dwie dziury. W dziurach – dwaj żołnierze. Są wrogami.

Wróg jest tam, ale go nie widać. Rano budzę się i oddaję w jego kierunku jeden strzał.

On też oddaje w moim kierunku jeden strzał.          Ale żaden z nas już więcej się nie
Resztę dnia pozostajemy w ukryciu czekając           pokazuje.
aż ten drugi wychyli głowę.


Nawet jeśli jestem głodny, czekam.                         Czasem jednak jestem tak głodny
Czekam, aż wróg rozpali ogień.                                Że pierwszy rozpalam ogień.
Gdybym rozpalił swój                                                Chwilę później wróg rozpala swój.
Mógłby to wykorzystać – podkraść się i mnie zabić.                                                          

Towarzyszymy jednemu z żołnierzy. Dzieje się niewiele – ale jest strach, głód, samotność, tęsknota i poczucie beznadziei – bo może wojna dawno już się skończyła, a on o tym nie wie? Boi się jednak wyjść z okopu, bo w drugiej dziurze siedzi wróg i tylko czyha, by go zabić. Ale może wróg też ma już dość deszczu, skwaru i całej tej wojny? Może razem mogliby ją zakończyć? Gdyby tylko ten drugi chciał wyjść pierwszy…

Kim jest wróg?

„Instrukcja tak  opisuje wroga:

Jest okrutny.

Jest dziką bestią.

Nie zna litości.

Spali lasy.

Zatruje wodę.

Zabija kobiety i dzieci.

Wróg nie jest człowiekiem.”

Spróbujcie sami zapisać wniosek w zeszytach: Jaki jest wróg? Co o nim wiadomo?

Zakończenie książki zaskakuje. Okazuje się bowiem, że bardzo często kierujemy się w życiu stereotypami. Jestem pewna, że spotkaliście się z tym słowem. Przypomnijmy sobie jednak jego znaczenie.

Aby to lepiej zrozumieć, przyjrzyjcie się poniższemu rysunkowi, który w sposób stereotypowy ukazuje przedstawicieli różnych narodowości. Wszyscy wiemy, że jest to duże uproszczenie, a każdy z nas może mieć wiele z przedstawionych cech.

Książka kończy się stwierdzeniem: „W tej instrukcji wróg, którego należy pokonać, ma moją twarz! Ale przecież ja taki nie jestem.” Wszyscy jesteśmy do siebie podobni. Z dużą łatwością i często w sposób bardzo krzywdzący oceniamy innych. Dzięki rysunkowej książeczce możemy dowiedzieć się, że człowiek, którego postrzegamy jako wroga, ma podobne pragnienia jak my – chce kochać, być kochany, marzy o spokoju i pokoju.

Zadanie dla Was do wpisania do zeszytu.

Podsumowując naszą pracę na tej (niełatwej) lekcji, spróbujcie w kilku zdaniach odpowiedzieć na pytania:

  1. Dlaczego uważamy kogoś za wroga?
  2. Czy w życiu należy kierować się stereotypami?
  3. Jak myślisz, czy bohater zmienił swój stosunek do wroga, kiedy znalazł jego instrukcję?

Pamiętajcie, że zawsze możecie zwrócić się o pomoc, jeśli coś wydaje się Wam za trudne (roesler@zss1.strefa.pl). Do zobaczenia na kolejnej lekcji.

                                                                                                                Pani Marta

Klasa 1a 1b BS – 20 maja 2020

Drodzy uczniowie,

Dzisiaj chciałabym, żebyście obejrzeli film (kliknijcie w poniższy link). Oglądając film, zwróćcie szczególną uwagę na bohaterki filmu – odszukajcie tytułowe 7 kobiet. Podczas oglądania możecie spróbować uzupełnić tabelkę (nie wpisujemy jej do zeszytu).

 Którą z kobiet można wskazać jako główną bohaterkę danego dnia?
1. Czwartek 
2. Piątek 
3. Sobota 
4. Niedziela 
5. Poniedziałek 
6. Wtorek 
7. Środa 

kliknij, aby obejrzeć film: https://ninateka.pl/film/siedem-kobiet-w-roznym-wieku-krzysztof-kieslowski

Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji.

Temat lekcji: Czas mija, a dokument się nie starzeje – Siedem kobiet w różnym wieku.

Po obejrzeniu filmu, sprawdźcie czy odnaleźliście wszystkie 7 bohaterek, a następnie zapiszcie w zeszytach informacje.

Którą z kobiet można wskazać jako główną bohaterkę danego dnia?Jakie refleksje, przemyślenia, komentarze wywołuje obraz filmowy?
1. CzwartekDziewczynka w białej opasce na głowiePierwszy etap życia, dziecko ma zaufanie do prowadzących. Wówczas może zapaść decyzja o drodze życiowej, ale wyboru dokonali dorośli. Wydaje się jednak, że wszystkie drzwi stoją przed młodym człowiekiem otworem.
2. PiątekNastoletnia dziewczynkaEtap, w którym człowiek dowiaduje się, że sam musi zapracować na sukces. Musi się wykazać charakterem, nikt już nie będzie się nad nim rozczulał.
3. SobotaMłoda kobietaEtap życia, w którym widoczna jest cena realizowania swoich pasji. Zmaganie się z własną niedoskonałością, chęć bycia najlepszym.
4. NiedzielaSolistka na scenie (wcześniej przed lustrem).Życiowe „pięć minut”. Najważniejszy czas w karierze.
5. PoniedziałekWciąż młoda kobieta, ale widać zmęczenie.Pierwsze ostrzeżenie, że czas mija nieubłaganie i najlepsze jest już za nami, rozpaczliwa walka z upływem czasu.
6. WtorekDojrzała kobietaCzas świetności minął, człowiek jeszcze chce być przydatny, ale nie może konkurować z młodszymi. Nadchodzi czas zejścia ze sceny.
7. ŚrodaStarsza kobieta prowadząca lekcję baletu.Czas zatoczył koło. Doświadczona kobieta wprowadza w sztukę tańca następne pokolenie. Cykl życia trwa nadal, ale dla jednostki to przedostatni moment graniczny, czasu nie da się cofnąć i nic nie można zmienić.

Wnioski: Obejrzany film to opowieść o przemijaniu. Aby ukazać nieuchronny upływ czasu reżyser wykorzystał obraz pracy siedmiu tancerek. Poznajemy je po kolei: od najmłodszej, stawiającej pierwsze taneczne kroki, do najstarszej, która uczy małe dziewczynki podstaw sztuki. Oglądamy sceny z jednego tygodnia pracy w balecie. W filmie zostały przedstawione sceny pierwszych lekcji baletu, treningów, scenicznego występu, obsadzania ról w przygotowywanym spektaklu. Ostatnia z bohaterek wprowadza w życie (i taniec) kolejne pokolenie.

Dziękuję za Wasze zaangażowanie. Pamiętajcie, że pozostaję do Waszej dyspozycji pod moim adresem mailowym – roesler@zss1.strefa.pl.

Pozdrawiam:)

Pani Marta

Klasa 3a BS – 20 maja 2020

Drodzy uczniowie,

Na dzisiejszej lekcji sięgniemy do naszych podręczników. Zanim to jednak nastąpi, proszę, żebyście dokończyli dwa zdania:

„Ostatnio czułem się samotny, gdy …………………….”

„Lubię być sam, gdy ………………………”.

Otwórzcie podręczniki na stronie 47 i przeczytajcie znajdujący się tam tekst Gustawa Herlinga – Grudzińskiego pt. „Wieża”.

Następnie w Waszych zeszytach zapiszcie temat lekcji: Samotność w wieży.

Zapiszcie również notatkę, która objaśnia fragment tekstu.

Fragment opowiadania, które przeczytaliście, ukazuje historię trędowatego Lebbrosa – mieszkańca wieży z XVIII w. Lebbroso chorował na trąd – chorobę, która poraża, zniekształca twarz, lecz nie zabija tak szybko – skazuje na samotność. Bohater jednak nie zawsze był sam. Wraz z nim w wieży cierpiała te same męki jego siostra. Pomagała mu siłą swojej wiary i nadziei. Pewnego dnia bohaterowie przygarnęli psa. Ludzie ze wsi, bojąc się, że zwierzę rozniesie chorobę po okolicy, zabili je. Siostra Lebbrosa zmarła. Trędowaty pragnął popełnić samobójstwo, spalić wieżę, lecz odczytał ostatnie przesłanie siostry – prośbę o pokój, o postawę chrześcijanina, o wierność. To spowodowało, że trędowaty godnie zniósł swoje cierpienie.

SAMOTNOŚĆ – odseparowanie, odosobnienie, izolacja, odłączenie.

Jako podsumowanie spróbujcie odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Czy samotność jest uczuciem, które towarzyszy każdemu człowiekowi?
  2. Czy zawsze jest to odczucie negatywne ?
  3. Jak można radzić sobie z samotnością/osamotnieniem ?

Pamiętajcie, że pozostaję do Waszej dyspozycji pod adresem: roesler@zss1.strefa.pl. Dzisiaj nic nie musicie odsyłać. Pozdrawiam Was serdecznie.

Pani Marta

Klasa 2a BS – 14.05.2020

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego. Za oknem widać już piękną wiosnę – wszędzie mnóstwo zieleni i kwitnących kwiatów. W naszym mieście widać bez liku kwitnących bzów. Dzisiaj one będę tematem naszej lekcji.

W zeszycie zapiszcie temat lekcji: Radość z przyjścia wiosny w wierszu Juliana Tuwima „Rwanie bzu”.

Teraz otwórz poniższy link:

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/830208

Na rozgrzewkę ułóżcie bukiet z wiosennych kwiatów. Następnie przeczytajcie wiersz. Nie martwcie się, jeśli nie wszystkie słowa są dla Was zrozumiałe. Poeta zastosował NEOLOGIZMY – czyli nowe wyrazy, które wymyślił na potrzeby wiersza. To Wy sami nadajecie im znaczenie 😊

Do wiersza przygotowałam kilka ćwiczeń. Proszę, żebyście ćw. 2 i 3 (z linku) zapisali w zeszycie.

Waszym zadaniem domowym będzie krótka praca pisemna. Proszę, żebyście opisali krzak bzu. Jeśli nie możecie wyjść na dwór, aby go zaobserwować, w internecie znajdziecie mnóstwo zdjęć. Powodzenia !

Pani Marta 😊

Klasa 3a BS – 13 maja 2020

Drodzy Uczniowie,

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego. Dzisiaj spotkamy się z bohaterem, którego zapewne wielu z Was zna. Zanurzymy się w świecie pełnym niezwykłych stworzeń i fantastycznych wydarzeń. Lubicie się bać? Zapraszam Was do spędzenia jednej nocy z tajemniczą strzygą. Może i Wam uda się zdjąć z niej klątwę?

1.Następnie zapiszcie temat lekcji:

Słowiańskie inspiracje A. Sapkowskiego.

2 .Odwołując się do zasobów internetu: kliknij w link: https://sjp.pl lub kliknij w link: https://slowianskibestia­riusz.pl ustalcie, skąd wywodzi się pojęcie strzyga i jakie jego wyobrażenia zostały utrwalone w przekazach. Zapiszcie krótką informację na temat strzygi. Możecie narysować ją w zeszycie.

3. Spróbujcie odpowiedzieć pisemnie w Waszych zeszytach na następujące pytania:

Kim była strzyga ukazana w opowieści Sapkowskiego i dlaczego Geralt się z nią zmierzył?

– Jakie umiejętności wykorzystał w pojedynku ze strzygą?

– Jaki był finał pojedynku?

W odpowiedzi na pytania pomoże Wam Intro do gry komputerowej „The Witcher” dostępne w serwisie YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=YXtiXRlsyE4 (dla widzów o mocnych nerwach).

4. Czy postacie strzygi: ta opisana przez Sapkowskiego w opowiadaniu oraz ta wykreowana w grze komputerowej zostały przedstawione zgodnie z wyobrażeniami utrwalonymi w przekazach, podaniach? (Odpowiedź zapiszcie w zeszycie).

4. Jeśli chcecie poznać więcej słowiańskich stworzeń, zajrzyjcie na stronę: https://demonyslowianskie.pl

Dziękuję za Waszą pracę.

Pani Marta

Klasa 1a 1b BS – 13 maja 2020

Drodzy Uczniowie,

Witam Was na kolejnej lekcji języka polskiego. Dzisiaj na chwilę powrócimy do tematu miłości, jednak w zupełnie innym wydaniu 😊 Myślę, że Was zaskoczę.

Zapiszcie temat lekcji: Obraz barokowej miłości w poezji Jana Andrzeja Morsztyna.

Warto znać  Jana Andrzeja Morsztyna, ponieważ był on jednym z najwybitniejszych piewców miłości swoich czasów. Większość jego wierszy dotyczy uczuć i jest on uważany za prawdziwego mistrza pisania o sprawach serca.

Jan Andrzej Morsztyn

Do trupa

sonet

Leżysz zabity i jam też zabity,
Ty – strzałą śmierci, ja – strzałą miłości,
Ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości,
Ty jawne świece, ja mam płomień skryty.

Tyś na twarz suknem żałobnym nakryty,
Jam zawarł zmysły w okropnej ciemności,
Ty masz związane ręce, ja, wolności
Zbywszy, mam rozum łańcuchem powity.

Ty jednak milczysz, a mój język kwili,
Ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze,
Ty jak lód, a jam w piekielnej śrzeżodze.

Ty się rozsypiesz prochem w małej chwili,
Ja się nie mogę, stawszy się żywiołem
Wiecznym mych ogniów, rozsypać popiołem.

Mam nadzieję, że uważnie przeczytaliście wiersz. Nasze dzisiejsze zadanie polega przede wszystkim na wydobyciu z tego utworu jak największej ilości informacji i wyciągnięciu z nich właściwych wniosków. Aby tego dokonać, musimy zwrócić uwagę na obraz miłości wyłaniający się z tego wiersza i sposób, w jaki poeta o niej pisze.

Posłuchajcie wiersza jeszcze raz oraz zapoznajcie się z informacją o autorze. (Kliknijcie link – informacji nie przepisujemy).

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/496568

Wyjaśnienie (nie przepisujemy).

Pierwszym, co na pewno rzuciło się Wam w oczy, jest dosyć makabryczne porównanie zakochanego człowieka do trupa. Myślę, że niewielu z nas takie zestawienie przyszłoby do głowy. Tymczasem Morsztyn ukazuje nam podobieństwo między miłością a śmiercią. Jest to porównanie nieco drastyczne i dziwaczne, ale trzeba pamiętać, że w baroku uwielbiano wszelkie udziwnienia i nie stroniono od opisów brzydoty i okrucieństwa. Cały wiersz zbudowano tak, aby pojawiły się w nim przeciwstawne pojęciami, np. życie i śmierć, śmierć i miłość, a także ból i obojętność, lód i ogień.

Osoba mówiąca w wierszu opowiada o swoich przeżyciach. Wskazuje na to już początek utworu – „Leżysz zabity i jam też zabity, Ty – strzałą śmierci, ja – strzałą miłości”. Jego emocje i uczucia są właściwym tematem utworu. Cały pomysł wiersza i jego kompozycja służy uwidocznieniu okropnego(?!) stanu, w jakim znajduje się zakochany.

Czytając uważnie wiersz, możecie zauważyć, że osobisty charakter wyznania podkreślają dodatkowo powtarzające się w każdym kolejnym wersie przeciwstawienia (ty – ja, ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze). Ciągłe porównywanie trupa do zakochanego sprowadza się do zaskakującego wniosku, że lepiej być martwym niż zakochanym. Jest to zaskakujący wniosek, ale właśnie tak ludzie baroku postrzegali miłość. Była ona dla nich siłą niszczącą, niosącą ból i cierpienie.

Zadanie (należy zapisać je w zeszycie):

Która z postaci – trup czy zakochany – znajduje się, Twoim zdaniem, w gorszej sytuacji? Swoją opinię uzasadnij (Napisz, dlaczego tak uważasz).

Dziękuję za Waszą systematyczną pracę. Pamiętajcie, że jeśli potrzebujecie mojej pomocy, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl. Pozdrawiam Was serdecznie.

Pani Marta

Klasa 2a BS – 07.05.2020

Drodzy Uczniowie,
Witam Was na kolejnej lekcji języka polskiego. Ostatnio dużo czasu spędzacie przed ekranami, korzystając z zasobów internetu. Jak wiecie jest to nieocenione narzędzie, które pozwala nam się komunikować i uczyć.
Otwórzcie Wasze zeszyty i zapiszcie temat lekcji:

Internet – okno na świat czy pożeracz czasu?

Kliknijcie w link i otwórzcie lekcję dotyczącą internetu.

https://moje.epodreczniki.pl/b/anonymous/PHaXt5tqD/sA2hnvuC

UWAGA: Nie przepisujcie do zeszytu wszystkich ćwiczeń. Proszę o wpisanie zadania 1 (regulaminu) oraz wybraniu trzech rad z ćwiczenia 3 i zapisaniu ich.
Dziękuję za Waszą systematyczną pracę. Pamiętajcie, że jeśli potrzebujecie mojej pomocy, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl. Pozdrawiam Was serdecznie.

Pani Marta

Klasa 3a BS – 6 maja 2020

Drodzy Uczniowie,

Witam Was na kolejnej lekcji języka polskiego. W zeszły piątek obchodziliśmy Święto Pracy. To taki dzień, w którym przyglądamy się bliżej różnym zawodom. Dlatego dzisiaj i my pochylimy się nad tym tematem. Zapiszcie temat.

Temat: W świecie różnych zawodów.

Następnie otwórzcie przygotowaną dla Was lekcję (link poniżej).

Na początku będziecie musieli przenieść się w przeszłość i przypomnieć sobie, kim chcieliście zostać, kiedy będziecie dorośli. Proszę, żebyście to wspomnienie zapisali w zeszycie.

Kolejny krok to słuchanie wiersza. Bądźcie uważni – możecie śledzić tekst.

Do wiersza przygotowałam pytania – spróbujcie na nie odpowiedzieć. Nie musicie zapisywać Waszych odpowiedzi.

Ocenie podlegać będzie ćwiczenie 4 i 5 (napisanie wniosku i przygotowanie informacji o starym zawodzie).

https://moje.epodreczniki.pl/b/anonymous/PKNiOnZBL/UVCQKndv

Jeśli potrzebujecie mojej pomocy, jestem dostępna dla Was: roesler@zss1.strefa.pl. Powodzenia!

                                                                                                                                             Marta Roesler

Klasa 1a 1b BS – 6 maja 2020

Drodzy Uczniowie,

Witam Was na kolejnej lekcji języka polskiego. Na poprzednich zajęciach omawialiśmy historię Harpagona i jego rodziny. Była to komedia, czyli utwór o pogodnej treści, akcji obfitującej w wydarzenia, z pomyślnym dla bohatera zakończeniem, z elementami komizmu, czasami także karykatury, satyry i groteski, mający na celu wywołanie śmiechu u widza. Napisany do wystawiania na scenie.

Dlatego dzisiaj pobawimy się teatr 😊

Temat: Na deskach scenicznych.

Wiecie już z jakich elementów musi składać się przedstawienie teatralne. Przyjrzyjmy się jeszcze jednemu niezwykle ważnemu środkowi wyrazu – mianowicie kostiumom.

Dziękuję za Waszą pracę. Przypominam, że jeśli napotykacie jakiekolwiek trudności, macie do dyspozycji mój adres mailowy: roesler@zss1.strefa.pl. Pod tym samym adresem czekam na zdjęcia waszych prac – bardzo chętnie je ocenię 😊

Do zobaczenia za tydzień

Pani Marta

Klasa 2a BS – 30.04.2020

Moi Drodzy,

dla Was podsumowanie do spektaklu, który obejrzeliście. Sprawdźcie, ile udało Wam się „wyłapać”. Odszukajcie w prezentacji interaktywne elementy:).

https://view.genial.ly/5ea9819aac73420d83b82b24/interactive-image-sluby-panienskie

Pani Marta

Klasa 3a BS – 29 kwietnia 2020

Moi Drodzy,

Dzisiaj ciągle znajdujemy się w kręgu naszych emocji i uczuć. Na zajęciach spróbujecie wybrać sytuację, która wzbudza w Was emocje (np. otrzymanie dobrej oceny albo wizyta u dentysty 😉) i ją opisać.

Zapiszcie temat:

W świecie emocji, czyli jak opisać własne przeżycia?

Potraficie już napisać opis – ćwiczyliście tę formę wypowiedzi w klasach niższych, dlatego myślę, że nie sprawi Wam ona problemu.

Przeczytajcie informacje na temat opisu oraz jego przykłady.

Następnie w zeszytach spróbujcie napisać, jak czujecie się w wybranej sytuacji. Możecie skorzystać z moich podpowiedzi albo sami wybrać taką sytuację.

Podpowiedzi:

  1. Idziesz na pierwszą randkę 😊
  2. Wygrywasz zawody sportowe.
  3. Zdajesz ważny egzamin.

W razie kłopotów, jestem do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl. Pod tym samym adresem czekam na Wasze prace.

Pozdrawiam,

Marta Roesler

Klasa 1a 1b BS – 29 kwietnia 2020

Drodzy uczniowie,

Dzisiaj czeka Was trochę pracy z podręcznikiem. Poznacie tekst, który na pewno Was zainteresuje i rozbawi. Mowa o „Skąpcu” Moliera.

Zapiszcie w zeszytach temat lekcji:

Relacje międzyludzkie w komedii Moliera „Skąpiec„.

„Skąpiec” to jedna z najwybitniejszych komedii francuskiego pisarza – Moliera. Powstała ona w 1668 roku.

Czytając fragment z podręcznika dowiecie się, kim są bohaterowie i dlaczego jeden z nich został nazwany skąpcem oraz jak ta jego cecha wpływa na jego rodzinę.

Otwórzcie podręczniki i przeczytajcie tekst ze stron 144-146.

Następnie pobierzcie załączoną kartę pracy i spróbujcie odpowiedzieć na zadane pytania.

Jeśli zainteresował Was przeczytany fragment, możecie poznać całą historię Harpagona i jego rodziny (do czego Was gorąco zachęcam): https://www.cda.pl/video/3156077cf.

Pamiętajcie, że mój adres mailowy jest do Waszej dyspozycji – roesler@zss1.strefa.pl. Proszę o przesłanie zdjęć lub pliku z rozwiązaną kartą pracy.

Powodzenia!

Marta Roesler

Klasa 2a BS – 23.04.2020

Drodzy uczniowie,

Dzisiejsza lekcja będzie wymagała od Was nie lada skupienia. Na naszej szkolnej internetowej scenie jedna z najwybitniejszych polskich komedii – Śluby panieńskie A. Fredry. Obejrzyjcie ją bardzo uważnie. Podczas spektaklu zapiszcie wszystkie informacje, które wydają się Wam ważne (np. imiona bohaterów).

KURTYNA ! 😊

https://ninateka.pl/film/sluby-panienskie-jan-englert

Życzę przyjemnego oglądania!

Marta Roesler

Klasa 3a BS – 22 kwietnia 2020

Moi Drodzy,

Witam Was na kolejnej lekcji języka polskiego. W ostatnim czasie doświadczamy wielu różnych emocji. Spowodowane jest to niewątpliwie zupełnie nową, nieznaną nam rzeczywistością, np. lekcjami przez internet. Chciałabym zatem, abyśmy pochylili się dzisiaj właśnie nad emocjami. Zapiszcie temat lekcji:

TEMAT: Porozmawiajmy o uczuciach, emocjach i przeżyciach

Teraz pobierzcie lekcję i wykonajcie poszczególne czynności.

Bardzo dziękuję za Waszą pracę. Pamiętajcie, że mój e-mail jest do Waszej dyspozycji. Jeśli macie z czymś kłopot lub chcecie pochwalić się wynikami pracy (co ja chętnie nagradzam odpowiednimi wpisami w dzienniku 😊), to zapraszam do kontaktu: roesler@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam Was serdecznie,

Marta Roesler

Klasa 1a 1b BS – 22 kwietnia 2020

Drodzy uczniowie,

Witam Was na kolejnym spotkaniu w ramach zdalnych lekcji języka polskiego. Bardzo dziękuję za Waszą wytężoną pracę. Radzicie sobie świetnie.

W zeszłym tygodniu zajmowaliśmy się wyrazami, które „pożyczyliśmy” sobie z innych języków. Dzisiaj zajmiemy się takimi wyrazami, które są dla nas szczególnie ważne – naszymi imionami.

Zapiszcie w zeszytach nowy temat lekcji:

Temat: Imię też ma historię.

  1. Pod tematem zanotujcie imię kogoś dla Was ważnego. Może to być kolega/koleżanka, ktoś z rodziny. Do zapisanego imienia dopiszcie jak najwięcej zdrobnień.
  2. Z imionami związane są również dwa pojęcia – przezwisko i pseudonim. Czy wiecie co oznaczają?

Przezwisko to rodzaj pseudonimu stosowanego do określenia lub identyfikacji danej osoby. Przezwisko z reguły ma charakter obraźliwy.

Przezwisko bez prześmiewczego charakteru to pseudonim (lub ksywa), w internecie używa się także określeń login lub nick.

3. W Waszych zeszytach zapiszcie, jakie przezwisko i jaki pseudonim nadalibyście sobie sami. Wyjaśnijcie wasz wybór, czyli spróbujcie wytłumaczyć, dlaczego właśnie takie nadalibyście sobie.

4. Obejrzyjcie filmik, który wyjaśni, skąd wzięły się nasze imiona.

https://www.youtube.com/watch?v=yv4qGg9Sz6Y&fbclid=IwAR31IyQttkDQ0wC-NEXWQ9zM9xt4hFV4L9cEio4eATtQPu05ZCD6a2jqDsQ

5. Podsumowanie po obejrzeniu filmu:

Słowo imię pochodzi od łacińskiego słowa nomen. Jest to nazwa nadawana jakiejś osobie przez grupę, do której należy. Wraz z nazwiskiem, stanowi u większości ludów podstawowe określenie danej osoby. Obecnie dawne funkcje imion są w zaniku. Większość rodziców nadaje dzieciom imiona ze względu na ładne brzmienie lub aktualnie panującą modę

6.Spróbujmy odkryć, skąd wzięły się nasze imiona 😊

Jak wiecie, mam na imię Marta. Jest to imię o korzeniach aramejskich. Jego znaczenie to „gospodyni”, „władczyni”, „pani”. A jakie znaczenia mają wasze imiona ? Dowiecie się tego, jeśli wpiszecie wasze imię tu: www.ksiegaimion.com albo tutaj: https://www.znaczenie-imion.net/. Zapiszcie w zeszytach to, czego się dowiedzieliście 😊

Pozdrawiam Was serdecznie i przypominam, że jeśli napotkacie na jakiekolwiek trudności, możecie się ze mną skontaktować.

Marta Roesler

Klasa 2a BS – 16.04.2020

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego. Dzisiaj spróbujemy utrwalić piękno świata i ulotność naszych własnych przeżyć.

Umiejętność dostrzegania piękna jest sztuką, a naukę o pięknie nazywamy estetyką.

Obejrzyjcie obraz z poniższego linku. Jest to obraz pt. Kwitnąca grusza, autorstwa Vincenta van Gogha. Zastanówcie się, czy przedstawione drzewo jest „smutne”, „wesołe”, czy „nijakie”?

https://artsandculture.google.com/asset/small-pear-tree-in-blossom/DgEp2Jl1vTetpA?hl=pl

Zapiszcie temat lekcji:

Zachwycić się światem.

Następnie proszę, żebyście przeczytali wiersz:

Artur Szlosarek

O pięknie

podziwiam drzewo,

 które rośnie (dlaczego rośnie?

jest) po drugiej stronie

ulicy nie od dzisiaj

obserwuje je z balkonu-

w zależności od mojego humoru

bywa smutne, wesołe, nijakie

i kiedy siedzę w fotelu

albo jem zupę

zastanawiam się

czy i drzewo w podobny sposób

 podziwia mnie

Zastanówcie się teraz, co jest tematem tego wiersza, o czym on mówi?

W zeszycie dokończcie wypowiedź:

Moim zdaniem wiersz mówi o: …………………………………………………………..

Następnie zapiszcie w zeszytach krótkie wyjaśnienie.

Podmiotem lirycznym (osobą, która mówi) wiersza jest człowiek, który podziwia, obserwuje drzewo, je zupę, siedzi na fotelu. Bohaterem tego utworu jest drzewo rosnące po drugiej stronie ulicy. W zależności od nastroju podmiotu lirycznego jest ono: smutne, wesołe, nijakie.

Każdy z nas dostrzega świat przez pryzmat własnych doświadczeń. Każdy z nas inaczej dostrzega piękno i czym innym się zachwyca. Spróbujcie rozejrzeć się wokół siebie i za pomocą telefonu komórkowego sfotografować świat w taki sposób, aby okazać jego wyjątkowość (jeśli macie ochotę, możecie stworzyć własny namalowany/narysowany obraz). Pamiętajcie, że nie wychodzimy z domu. Szukamy piękna blisko siebie. Chętnie zobaczę wasze prace 😊 roesler@zss1.strefa.pl.

W załączniku znajduje się zadanie domowe. Na nie również czekam po moim adresem mailowym.

Pozdrawiam Was serdecznie i przypominam, że jeśli napotkacie na jakiekolwiek trudności, możecie się ze mną skontaktować.

Marta Roesler

Klasa 1a 1b BS – 15 kwietnia 2020

Witajcie po świętach 😊

Zapiszcie nowy temat lekcji:

O tym, co pożyczyliśmy sobie z innych języków.

Zapożyczenia językowe związane są z przenikaniem się elementów kulturowych różnych państw. Wynikają także z częstych kontaktów handlowych, a także ożywionych stosunków dyplomatycznych. Nierzadko były po prostu rezultatem wieloletnich wojen prowadzonych z tym czy innym państwem. Wówczas do naszej mowy przenikały słowa związane z określoną dziedziną np. wojskowością. Bywają także efektem mody na jakąś obcą kulturę.

We współczesnej polszczyźnie spotykamy się w wieloma zapożyczeniami z języka angielskiego.  Jest to związane ze specyfiką naszych czasów, jednak 100- 200 lat temu równie chętnie pożyczaliśmy z bardzo modnego wówczas języka francuskiego. Jeszcze wcześniej nasz język nasycał się licznymi zapożyczeniami z języka węgierskiego, niemieckiego, czeskiego czy łacińskiego.

Pamiętajcie, powinniśmy być uważni, aby bezkrytycznie nie ulegać modom językowym.

Posłuchajcie audiobooka (😉 – zapożyczenie), w którym przedstawiono temat zapożyczeń, a który pomoże Wam w rozwiązaniu poniższych ćwiczeń (ćwiczenia też do pobrania poniżej w Wordzie):

Ćwiczenie 1. Do każdego z podanych zapożyczeń dopisz język, z którego pochodzi:

mecz – ………………………………………………………………………………………………

ratusz – …………………………………………………………………………………………….

fast food – ………………………………………………………………………………………..

kino – ……………………………………………………………………………………………….

cebula – ……………………………………………………………………………………………

czort – ………………………………………………………………………………………………

pałac – ……………………………………………………………………………………………..

grill – ………………………………………………………………………………………………..

szofer – …………………………………………………………………………………………….

Ćwiczenie 2.Do zapożyczeń, zaproponuj polskie odpowiedniki:

manager – ……………………………………………………………………………………….

laptop – …………………………………………………………………………………………..

bestseller – ……………………………………………………………………………………..

stres – ……………………………………………………………………………………………..

Słowniczek:

anglicyzm – to wyraz zapożyczony z języka angielskiego

rusycyzm – to wyraz zapożyczony z języka rosyjskiego

germanizm – to wyraz zapożyczony z języka niemieckiego

italianizm – to wyraz zapożyczony z języka włoskiego

hungaryzm – to wyraz zapożyczony z języka węgierskiego

latynizm – to wyraz zapożyczony z języka łacińskiego

Podsumowaniem niech będzie plansza 😊

Pamiętajcie, że jeżeli macie do mnie jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu – roesler@zss1.strefa.pl. Na ten sam adres proszę o przysłanie rozwiązanych ćwiczeń z lekcji (może być zdjęcie lub plik word).

Pozdrawiam serdecznie

Marta Roesler

Klasa 3a BS – 15 kwietnia 2020

Moi Drodzy,

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego.

Dzisiaj zajmiemy się tematem reklamy. Myślę, że każdy z nas zna wiele reklam, otaczają nas one z każdej strony. Co warto o nich wiedzieć? Jeśli chcesz być przedsiębiorczy i mieć wymierne z tego stanu korzyści, musisz umieć zareklamować to, co robisz lub będziesz robił, co będziesz produkował, tworzył, sprzedawał. Reklama może mieć postacie najrozmaitsze. Mogą to być hasła, wezwania, które będziesz umieszczał na ulicy, w prasie, radiu, telewizji, może to być piosenka, mała historyjka zabawna lub zadziwiająca, festyn czy bal; może to być darowizna na szczytny cel, która przyniesie Ci nie tylko rozgłos, ale i osobistą satysfakcję.

Amerykański magik Houdini – człowiek, który potrafił uwolnić się z każdego zamknięcia, z każdych więzów – rozwiązywał sprawę reklamy po prostu genialnie. Po przyjeździe na występy do kolejnego miasta pierwsze swe kroki kierował do… miejscowego komisariatu policji, prosząc funkcjonariuszy o dokładne zakucie go w kajdany i zamknięcie w celi. Był człowiekiem z gumy i nadzwyczajnym mistrzem zręczności, zatem zawsze potrafił się uwolnić, tak więc jego pierwszymi widzami byli ludzie najbardziej wiarygodni w odniesieniu do kajdanek, tj. policjanci.

Zapiszcie temat lekcji:

Reklama jest jak klamka – to ona otwiera Ci drzwi rynku.

Reklama służy przekonaniu cię do kupienia produktu. W tym celu odwołuje się do różnych rzeczy, które dobrze ci się kojarzą albo które chcesz zdobyć. Np. reklamy słodyczy przedstawiają grupy radośnie bawiących się dzieci. Oglądając je, można pomyśleć: „Fajnie byłoby mieć taką grupę przyjaciół! Ale wesoło!”. Reklama zdaje się obiecywać, że przedstawiona wizja stanie się rzeczywistością, jeśli tylko kupisz produkt.

Rzeczy, które wydają się nam dobre lub atrakcyjne, nazywamy wartościami. To np. szczęście, radość, posiadanie wielu kolegów, bycie zdrowym.

Obejrzyjcie reklamę:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8GTc1leBko

Każdy z nas chciałby być uczestnikiem takiego meczu, wspólnej radości, zabawy. Według reklamy, niewiele do tego potrzeba – kilka puszek napoju i grono przyjaciół.

Reklama, to nie tylko skojarzenia i przyjemne obrazy. To również, a może przede wszystkim język bogaty w przymiotniki. W nich również „ukryte” są pozytywne skojarzenia i odczucia.

Twórcy reklam w swoich przekazach z pełną świadomością stosują tzw. „magiczne słowa”. Mają one za zadanie poprzez miłe skojarzenia odwołujące się do sfery emocjonalnej człowieka, przyciągać uwagę odbiorców. Do grupy tych słów należą min: „siła”, „miłość”, „matka”, „dom”, „zwycięzca”, „przyjaciel”, „radość”, „zaspokojenie”, „przyjemność”, „satysfakcja”, „rozkosz”, „świeży”, „czysty”. Wyrazy te sprzedają nam często obietnice, iż po zakupie danej marki przeniesiemy się w ten stan emocjonalny, który pokazuje nam reklama:

https://www.youtube.com/watch?v=WluhHHiGNg0

Twórcy reklam odwołują się również do naszego poczucia humoru:

https://www.youtube.com/watch?v=Yf3Y9oNsF7g

Wszystkie te zabiegi nazywamy oddziaływaniem perswazyjnym, czyli takim które ma nas przekonać do treści przekazanych w reklamie, dlatego też warto być ich świadomym odbiorcą.

Podsumowanie:

Wiemy już, że twórcy przekazów reklamowych świetnie posługują się technikami oddziaływania na nasze spostrzeżenia i emocje. Reklama to pewnego rodzaju gra nadawcy z konsumentem. Ten pierwszy mówi językiem odbiorcy oraz wychodzi naprzeciw jego potrzebom. Konsumentowi zaś świat reklam jawi się jako raj. By uwierzyć w siebie, wystarczy łyk Coca-coli, poczucie atrakcyjności zapewnia Silan a Red bul dodaje skrzydeł…

Podsumowując, zadajmy więc sobie pytanie: Czy reklama mówi prawdę? Można odpowiedzieć: Prawie. A prawie robi dużą różnicę… 😉

https://www.youtube.com/watch?v=8bEDlw9Blqo

Pamiętajcie, że jeżeli macie do mnie jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu – roesler@zss1.strefa.pl.

Pozdrawiam serdecznie

Marta Roesler

Klasa 1a BS, 1b BS, 3a BS – 8 kwietnia 2020

Moi Drodzy, zbliżają się Święta Wielkanocne – piękne wiosenne dni, z którymi związane są liczne tradycje i obyczaje. Właśnie nimi się dzisiaj zajmiemy.

Zaczynamy

1.Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji.

Temat: Tradycje wielkanocne w przepisach kulinarnych

2. Wprowadzenie:

Święta Wielkanocne obfitują w tradycje i zwyczaje ludowe, z których część jest wciąż żywo kultywowana, a część coraz bardziej zanika. Wciąż jednak święcimy pokarmy, malujemy pisanki, zanosimy palemki do kościołów i oblewamy się wodą w Lany Poniedziałek. Niektóre zwyczaje i tradycje wielkanocne przetrwały do dzisiaj w nieco zmodyfikowanej formie. Wiele ze starych zwyczajów znamy, dzięki utrwaleniu ich w literaturze, sztuce, a nawet w przepisach kulinarnych. Opisy zwyczajów – dzięki pisarzom, poetom czy malarzom – zachowują swój charakter i kształt. Bez wiedzy o nich nasza kultura byłaby uboższa. Mając jednak bogaty ich zbiór, utrwalony w dziełach, możemy dowiedzieć się, jakie są źródła współczesnych zwyczajów i tradycji.

3.Wielkanoc na stole:

O tradycjach wielkanocnych – znanych i tych już dzisiaj zapomnianych przeczytacie tutaj:

http://magazyn-kuchnia.pl/magazyn-kuchnia/1,121951,11476812,Wielkanocne_tradycje.html?disableRedirects=true.

4.Jak widać, i w doborze potraw, i w wielkanocnych polskich zwyczajach biesiadnych od zawsze wyrażał się sens wiosennego święta: święta życia, obfitości, wspólnoty i radości.

5.Zapoznajcie się z poniższym przepisem na wielkanocną babkę oraz definicją słowa instrukcja:

6. Przygotujcie i napiszcie przepis na wybraną przez Was potrawę wielkanocną (może być w programie WORD lub w zeszycie)

Plik lub zdjęcie wykonanego zadania wyślijcie na mój adres mailowy 😊 roesler@zss1.strefa.pl

7. Jako podsumowanie dzisiejszej lekcji rozwiążcie rebusy z załącznika.

Z okazji zbliżających się Świąt życzę Wam wielu pięknych i słonecznych chwil, zdrowia i wiele radości.

Do zobaczenia za tydzień.     

Marta Roesler           

Klasa 2a BS – 2 kwietnia 2020

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego. Dzisiaj w dalszym ciągu poruszamy się w temacie miłości.

Zapiszcie w Waszych zeszytach temat lekcji.

Temat: Najważniejsza w życiu jest miłość.

1. Wpiszcie w odpowiednie miejsca na piramidzie priorytetów (do pobrania poniżej) wartości, które są dla Ciebie najważniejsze (co w życiu uważasz za najważniejsze, najcenniejsze). Piramidę możecie wydrukować i wkleić do zeszytu albo ją przerysować.

2. Przeczytajcie poniższy tekst.

Przeczytany przez Was tekst jest najbardziej znanym hymnem na część miłości.

W Waszych zeszytach zapiszcie definicję hymnu:

Hymnem nazywamy utwór poetycki, skierowany do adresata bardzo ważnego i szanowanego: np. do Boga lub ojczyzny. Nadawca wyraża w nim swoje uczucia religijne lub patriotyczne. Nastrój hymnu jest zwykle poważny i uroczysty. Zawiera on bezpośredni zwrot do adresata (inwokację) i inne środki artystyczne.

Wyjaśnienie:

Od tego utworu, autorstwa Pawła z Tarsu, zaczyna się pochwała miłości w literaturze. Według niego miłość to niezwykle potężna wartość. Przy niej bledną ogromne moce: język aniołów, dar proroctwa, nawet męczeństwo i ubóstwo, nawet wszelka wiedza i wiara przenosząca góry. One wszystkie stają się niczym, gdy brak miłości.

Św. Paweł wskazuje nam jaka jest prawdziwa miłość- ona nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą, jest wieczna, cierpliwa, łaskawa, wszystko zniesie, wszystko przetrzyma.

Utwór przypieczętowany został słowami: „tak więc trwają: wiara, nadzieja, miłość – te trzy: z nich zaś największa jest miłość”, które jeszcze raz wskazują rangę miłości wśród wszystkich wartości i udowadniają, że mądra, dojrzała miłość jest najwyższym odkryciem dorosłości.

3. W Waszych zeszytach zapiszcie zdanie:

Miłość silniejsza jest niż ………………………………………………….

Spróbujcie wymyślić trzy zakończenia tego zdania. Również je zanotujcie.

4.Święty Paweł, kierując swoje słowa do Koryntian, uważał ich za niedojrzałych, dziecinnych. Dlatego w jego hymnie pojawia się zestawienie : „dziecię” – „mąż”. Spróbujcie dopasować poniższe symbole do odpowiedniego wieku, myślenia. Gotowe ćwiczenie zapiszcie w zeszycie.

5. Podsumowując naszą lekcję, proszę abyście zapoznali się z poniższymi sentencjami. Następnie wybierzcie jedną z nich i rozwińcie (wytłumaczcie)  w 4–5 zdaniach zawartą w niej myśl. Wasze prace proszę o przesłanie na mój adres email – roesler@zss1.strefa.pl. Przypominam, że na ten sam adres możecie kierować do mnie wszelkie pytania.

Dziękuję za Waszą pracę.

Marta Roesler

Klasa 1a 1b BS – 1 kwietnia 2020

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego. Serdecznie dziękuję za wszystkie prace, które do mnie wysłaliście w zeszłym tygodniu. Poradziliście sobie doskonale!

1.Zapiszcie nowy temat lekcji.

Temat: O tym, jak rodzi się miłość.

2. W Waszych zeszytach spróbujcie zgromadzić skojarzenia ze słowem MIŁOŚĆ.

3. Otwórzcie Wasze podręczniki do języka polskiego na stronie 128. Znajduje się tam fragment z książki pt. „Chemia naszych serc” autorstwa Krystal Sutherland. Przeczytajcie uważnie wskazany fragment (jeżeli ktoś z Was nie ma dostępu do podręcznika, w załączeniu do pobrania poniżej przesyłam wybrane fragmenty).

4. W 4-5 zdaniach spróbujcie opisać, jak rodziło się uczucie pomiędzy bohaterami fragmentu. Wasze spostrzeżenia zapiszcie w zeszycie.

5.Miłość jest tematem bardzo często wykorzystywanym w literaturze, filmie, muzyce i sztuce. Przypomnijcie sobie historię Orfeusza i Eurydyki albo pary najsłynniejszych kochanków – Romea i Julii.

Pamiętajcie, że jeśli coś jest dla was niejasne, czekam na wasze pytanie pod adresem mailowym:

roseler@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam Was serdecznie!

Do zobaczenia za tydzień.

Marta Roesler

Klasa 3a BS1 kwietnia 2020

Drodzy Uczniowie,

Otwórzcie Wasze zeszyty przedmiotowe. Zapiszcie w nich temat:

Temat: Życie – najlepszy reżyser.

  1. Przeczytajcie uważnie tekst z podręcznika ze strony 35. (Con amore, K. Brewińskiej).
  • Tekst, który przeczytaliście jest fragmentem książki opowiadającej o młodych pianistach przygotowujących się do konkursu chopinowskiego. Wśród kandydatów są dwaj przyjaciele – Andrzej i Grzegorz, którzy mają największe szanse. Ich rywalizacja poszerza się o jeszcze jedno pole, gdy Andrzej zakochuje się w dziewczynie Grzegorza – Ewie, studentce architektury.
  • Pod tematem wypiszcie imiona bohaterów przeczytanego fragmentu i krótko ich przedstawcie – zapiszcie, czego się o nich dowiedzieliście.
  • Którego z bohaterów można – waszym zdaniem nazwać egoistą, a którego altruistą. Dlaczego tak uważacie? – proszę o zapisanie odpowiedzi w zeszycie, jako podsumowanie lekcji.

Na wasze odpowiedzi czekam również ja 😊 należy je przesłać (zdjęcie) na mój adres mailowy – roesler@zss1.strefa.pl

Pamiętajcie, że możecie również wykorzystać mój adres mailowy, jeżeli z wykonaniem któregokolwiek zadania macie problem.

Zadanie dla chętnych – na podstawie książki powstał film pt. Con amore. Możecie poznać całą historię i dowiedzieć się, jak się zakończyła.

https://vod.pl/filmy/con-amore/4w8f3mv

Pozdrawiam Was serdecznie!

Do zobaczenia za tydzień.

Marta Roesler

Klasa 2a BS26 marca 2020 r.

Witajcie na kolejnej lekcji języka polskiego!

1.Na początku zapiszcie temat w zeszytach przedmiotowych.

Temat: Czym jest szczęście?

2. Wykonajcie następujące zadanie:

Opisz 3 sytuacje, które w ostatnim czasie cię uszczęśliwiły.

a) …………………………………………………..

b)  …………………………………………………..

c) …………………………………………………..

3. Posłuchajcie piosenki pt. „Ja mam szczęście” Elektrycznych Gitar.

https://www.youtube.com/watch?v=7mhtY2eBFeE4

4. W zeszytach spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

• O czym jest piosenka?

• Czym według was jest szczęście?

• Czy czujecie się szczęśliwi?

• Po czym poznajecie, że jesteście szczęśliwi?

• Czy łatwo znajdujecie powody do szczęścia?

• Co lub kto sprawia, że jesteście szczęśliwi?

• Jak byście się czuli, gdybyście nie byli szczęśliwi?

5. Zdjęcie lub plik word z wykonanymi zadaniami proszę przesłać na adres mailowy: roesler@zss1.strefa.pl. Pamiętajcie, że na ten sam adres możecie przysłać pytania. Chętnie wyjaśnię wszystkie wątpliwości.

Klasa 1a 1b 3a BS – 25 marca 2020

Instrukcja dla ucznia:

Drogi Uczniu, w zeszycie z języka polskiego zapisz temat lekcji.

Temat: CV Jana Kochanowskiego.

Następnie obejrzyj zaproponowane poniżej filmy o Janie Kochanowskim.

https://www.youtube.com/watch?v=VjOM4EdJqfM

https://www.youtube.com/watch?v=pPStkMi0StM

https://www.youtube.com/watch?v=MzT9XEzoAm4

Kiedy zgromadzisz odpowiednie informacje wypełnij kartę pracy
lub wpisz do zeszytu według poniższego wzoru (tabela) i wypełnij.

Powodzenia!

lub

CV Jana Kochanowskiego

imię i nazwisko
data urodzenia
wykształcenie
zajmowane stanowiska
znajomość języków
osiągnięcia
zainteresowania

Po skończonej pracy, proszę o wysłanie zdjęcia albo pliku Word na mój adres mailowy. Na ten sam adres możesz przesłać pytanie, jeśli coś wydaje Ci się niejasne.

roesler@zss1.strefa.pl

klasa 1a. 1b, 2a, 3a BS18 marca 2020 r.

Drodzy Uczniowie,

Niestety przez jakiś czas nie będziemy widywać się na zajęciach, jednak nie zawieszamy naszej wspólnej pracy.

Zachęcam Was do czytania. Wystarczy, że sięgniecie na półkę Waszych domowych biblioteczek albo zajrzycie na stronę https://wolnelektury.pl/

Wybierzcie książkę dla siebie. Przeczytajcie ją, a następnie do zeszytu przedmiotowego wpiszcie tytuł, nazwisko autora i krótkie streszczenie. Spróbujcie również polecić albo odradzić przeczytaną książkę. Po powrocie do szkoły zbiorę zeszyty i sprawdzę Waszą pracę.

Dodatkowo bardzo proszę o wykonanie następujących ćwiczeń:

ZADANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW SZKOŁY BRANŻOWEJ

  1. Obejrzyj prezentowane poniżej krótkie, jednominutowe filmy, powstałe na zlecenie Rady Języka Polskiego:

http://www.youtube.com/watch?v=h03cp73mpt8

http://www.youtube.com/watch?v=T2iISWltdzc

a) Jakiego problemu dotyczą?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

b) Czy Ty również popełniasz ten błąd? Jakie są jego przyczyny?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Jest to krótkie opowiadanie o tym, co zdarzyło się podczas lekcji języka polskiego. Są w nim wyróżnione związki frazeologiczne. Po odczytaniu tekstu opowiedzcie o uczuciach bohaterów, zastępując związki frazeologiczne zwrotami używanymi na co dzień. Nowy tekst zapiszcie w zeszycie. Oczywiście będzie on podlegał ocenie.

 Nauczyciel wszedł do klasy, trzymając nasze zeszyty do pisania dyktand. Marek miał nosa, mówiąc, że spotka nas dzisiaj coś nieprzyjemnego. Spuściliśmy nosy na kwintę i wpatrywaliśmy się z niepokojem w nauczyciela. Zauważyłem, że wszyscy zachowywali się jakoś dziwnie. Basia, która zawsze miała trochę oleju w głowie, siedziała w ławce jak na tureckim kazaniu. Paweł słuchał uwag polonisty z otwartymi ustami, a Tomek zachowywał się, jakby chciał zapaść się pod ziemię. Ja, o którym wszyscy mówili, że jestem w czepku urodzony, poczułem strach. Nauczyciel omówił dyktanda i zaczął rozdawać zeszyty. Kiedy wyczytał moje nazwisko, nie wiem dlaczego, ale nie wiedziałem, gdzie podziać oczy. Do tego wszystkiego nasz klasowy głuptas podstawił mi nogę i zaryłem nosem w podłogę. To dziwne, ale tym razem jakoś nikt nie miał ochoty się ze mnie śmiać. Na szczęście dostałem piątkę, skrzydła urosły mi u ramion. Byłem jedynym uczniem, który nie zrobił w dyktandzie żadnego błędu, ale nie będę z tego powodu zadzierał nosa. Piątkę z języka polskiego na I półrocze mam już w kieszeni. A może to marzenie ściętej głowy?

ZADANIE DLA UCZNIÓW Z KLAS 1aBS, 1bBS

Niedawno wspólnie poznaliśmy losy legendarnych kochanków – Romea i Julii, dlatego proszę o uzupełnienie karty pracy. Można ją wydrukować albo odpowiedzi wpisać do zeszytu przedmiotowego. Skorzystajcie z tekstów w Waszych podręcznikach zamieszczonych na stronach 132-135 lub z fragmentu filmu, który oglądaliśmy.

Karta pracy

William Szekspir, Romeo i Julia  (podręcznik str.132-135)

  1. Dokończ zdania.

a) Romeo przyszedł nocą pod dom Julii, ponieważ był __________________________________________________.

b) Julia obawiała się, żeby nikt z domowników nie zobaczył jej ________________________________________.

  • Wyjaśnij słowa Romea: Kpi z cudzej blizny, kto sam nie był ranny. Napisz, w jakich sytuacjach ludzie śmieją się z czyjegoś postępowania, choć nie powinni.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Odszukaj w tekście zamieszczonym na s. 132–135 podręcznika i przepisz wersy, które wyjaśniają, kto stoi na przeszkodzie miłości Romea i Julii. Następnie na ich podstawie napisz, dlaczego bohaterowie muszą ukrywać swój związek. 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Jakimi słowami można przekonać ukochaną osobę o swoim uczuciu? Stwórz krótki monolog (wypowiedź jednej osoby) i zapisz go w wyznaczonym miejscu.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Pozdrawiam Was wszystkich serdecznie, życzę dużo zdrowia, a także wytrwałości w wykonywaniu zadań. Powodzenia!

Marta Roesler