Szkoła Przysposabiająca do Pracy

W Szkole Przysposabiającej Do Pracy kształci się młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, która posiada orzeczenie Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej o potrzebie kształcenia specjalnego oraz skierowanie Prezydenta Miasta Zielona Góra do kształcenia specjalnego w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych nr 1 w Zielonej Górze.
Nadrzędnym kierunkiem szkoły jest podnoszenie poziomu funkcjonowania naszych uczniów, wspomaganie ich autonomii, przygotowanie do podjęcia aktywności zawodowej oraz dojrzałego życia w społeczeństwie.

Trochę o naszej szkole…

     Szkoła przysposabiająca do pracy prowadzi kształcenie ponadpodstawowe dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Głównym celem szkoły jest przygotowanie młodzieży do pełnienia różnych ról społecznych oraz aktywnego i samodzielnego (na miarę indywidualnych możliwości) dorosłego życia. Kształcenie oparte jest o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Nauka trwa trzy lata, jednakże w zależności od możliwości i potrzeb uczniów, cykl kształcenia może być wydłużony o rok do ukończenia przez nich 24 roku życia. Klasy liczą od 6 do 8 uczniów. Dla każdego ucznia jest tworzony indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, a jego postępy w nauce są dokumentowane w ocenach opisowych. Po zakończeniu cyklu kształcenia młodzież nie otrzymuje kwalifikacji zawodowych, jest natomiast wyposażona w umiejętności i wiedzę, które mogą być wykorzystane podczas wykonywania prostych prac na otwartym rynku pracy.

          W procesie edukacji i terapii uczniów wyodrębnia się:

1. zajęcia edukacyjne:

  • funkcjonowanie osobiste i społeczne,
  • zajęcia rozwijające komunikowanie się,
  • przysposobienie do pracy,
  • zajęcia kształtujące kreatywność
  • wychowanie fizyczne,
  • religia/ etyka;

2. zajęcia rewalidacyjne.

     Podczas cyklu kształcenia młodzież doskonali sprawności szkolne tj.: czytanie, pisanie, liczenie, rozwija wiedzę na temat otoczenia społecznego i przyrodniczego, kształtuje umiejętności potrzebne w codziennym funkcjonowaniu tj.: przygotowywanie posiłków, posługiwanie się pieniędzmi, dbanie o własne zdrowie, wygląd i bezpieczeństwo, poruszanie się środkami komunikacji miejskiej, uczestniczenie w życiu towarzyskim i wiele innych.

    Zajęcia odbywają się pracowniach szkolnych, gabinetach rewalidacyjnych oraz w zakładach pracy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
praktyki wspomagane w Restauracji Palmiarnia
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
zajęcia w pracowni gastronomicznej
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
praktyki  w firmie Catering Palce lizać
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
zajęcia w ogrodzie szkolnym
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
zajęcia w pracowni ceramicznej
zajęcia z gospodarstwa domowego

  Nasi uczniowie biorą udział w licznych wizytach studyjnych, ćwiczeniach terenowych oraz spotkaniach z różnymi ludźmi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
zakupy na bazarze warzywno – owocowym
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
spotkanie z wizażystką
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
wyjazd edukacyjny do stadniny koni w Barcikowicach
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
nauka wykonywania czynności pielęgnacyjnych przy koniach

     W celach zwiększenia atrakcyjności nauczania w szkole realizowane są liczne projekty edukacyjno – wychowawcze, profilaktyczne i ekologiczne.

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA
    sadzonki wyhodowane w ramach projektu „Kiełko-mania”
DSC00006[1]
zajęcia w Muzeum Ziemi Lubuskiej w ramach projektu „Jestem odkrywcą mojej małej ojczyzny”
DSC00004[1]
rejs po Odrze w ramach projektu „Poznajemy naszą małą ojczyznę”

     Wychodząc naprzeciw tkwiącym w naszych uczniach zamiłowaniom i zdolnościom w szkole organizowane są liczne zajęcia pozalekcyjne, podczas których młodzież odnajduje i rozwija swoje pasje, przeżywa drobne i wielkie sukcesy, pokonuje swoje słabości i stawia czoła nowym wyzwaniom.„Brzydkie kaczątko” w wykonaniu uczestników szkolnego teatrzyku na XXII Lubskim Festiwalu Artystycznym

Praktyki wspomagane

  Dzięki uprzejmości i otwartości współpracujących ze szkołą pracodawców, mamy możliwość organizowania zajęć praktycznych w zakładach pracy tj.: restauracjach, hurtowni, stadninach koni, ogrodzie botanicznym, schronisku dla bezdomnych zwierząt. Młodzież zapoznaje się tam z różnymi czynnościami pracy, dokonuje samooceny własnych umiejętności i możliwości, poznaje wielu ludzi, nabywa przekonanie, że praca zawodowa choć bywa trudna i żmudna, dostarcza wielu satysfakcji i zadowolenia.

Pod okiem szefa kuchni w Restauracji Palmiarnia uczniowie poznają tajniki sztuki kulinarnej.

073[1]

072[1]

070[1]

492[1]

Podczas zajęć w hurtowni spożywczej młodzież nosi, układamy i segregujemy towar.

20150506_132730[1]

20150506_122209[1]

Zmagania młodzieży podczas obróbki wstępnej warzyw i owoców stały się inspiracją do napisania poniższego wierszyka:

Praktyki w Drzonkowie

W restauracji gwar i krzyki,
Wszak dziś młodzież ma praktyki.
Już fartuchy przywdziewają,
W rękach noże odpalają!
Dominik worki ziemniaków nosi,
Marysia sieka, o co kucharz prosi.
Skórki zewsząd nad głowami fruwają,
To Estera z Kamilą obieraczkami działają.
Choć cebula szczypie w oczy,
Kacper prężnie po nią kroczy.
Czasem muzę głośno słuchają,
Wnet żywiej z pracą się rozprawiają.
Kevin pyta: „Długo jeszcze?”
Co przyprawia nas o dreszcze.
Kasia nigdy nie próżnuje,
Jaja naświetla, ziemniaki oczkuje.
Pracy jest tam wiele do wzięcia,
Lecz młodzież lubi środowe zajęcia.
A ja dumnie się w nich wpatruję,
Jacy są dzielni Wam opisuję.

                           J. P.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


OLYMPUS DIGITAL CAMERA