opracowała: mgr Wioleta Sajnóg
Sala Doświadczania Świata jest elementem wieloprofilowej, kompleksowej metody usprawniania dzieci i młodzieży, znanej za granicą, pod nazwą Snoezelen. To zasada pracy zgodna z filozofią „pozwalam wszystkim bodźcom dochodzić do mnie”. Sala ta to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów, które w zależności od potrzeb dostarczają dzieciom różnego rodzaju bodźców.
W Sali odbywa się terapia, która dostarcza uczestnikom:
- Urozmaiconą, ciekawą formę spędzania czasu wolnego;
- Wprowadza uczestników w stan relaksacji;
- Zwiększa aktywność i motywację do poznawania;
- Zwiększa chęci do nawiązywania kontaktu;
- Wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku;
- Zwiększa ofertę poznawanych nowych bodźców;
- Zwiększa wrażliwość;
- Powiększa bazę doświadczeń;
- Rozwija zainteresowania i procesy poznawcze;
- Poprawia orientację w schemacie ciała i przestrzeni;
- Stwarza nabieranie świadomości istnienia.
Sala Doświadczania Świata stwarza warunki do pracy z osobami o różnym stopniu niepełnosprawności, między innymi z dziećmi z porażeniem mózgowym, niewidomymi, czy autystycznymi. Terapia prowadzona w Sali, pozwala na znalezienie nowej drogi docierania do tych, którym głęboka niepełnosprawność umysłowa, czy zaburzenia psychiki nie pozwalają na nawiązywanie prawidłowej komunikacji z otoczeniem. Metoda ta pomaga dzieciom odbierać, uporządkować i przeżywać świat.
Sala Doświadczania Świata proponuje bodźce selektywnie i redukuje te, które są w danym czasie niepotrzebne. Stwarza otoczenie, w którym możliwa jest koncentracja jedynie na postrzeganiu poszczególnymi zmysłami.
W Sali Doświadczania Świata w ramach terapii wspomagającej realizowane są trzy rodzaje programów: relaksacyjny, usprawniający i aktywizujący.
Idea i filozofia Snoezelen formułuje nastawienie, które akceptuje człowieka niepełnosprawnego takim jaki jest, respektuje jego wolę a proste możliwości zajmowania się czymś uważa za wartościowe. W przeciwieństwie do wielu sytuacji życia codziennego, które zakładają od niepełnosprawnego dziecka dostosowanie się , Sala stwarza warunki, że otoczenie jest dopasowane do niego.
mgr Wioleta Sajnóg