TECHNIKA

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA W CZASIE NAUKI ZDALNEJ

Drodzy Uczniowie!

Mam dla Was kilka ważnych informacji:

Od 25 marca  tematy i zadania będę umieszczać wg nowego planu lekcji:

klasy IV-V – środy
klasa VI – środy
klasy VII-VIII – piątki

  • Oceny będę wystawiać na podstawie wysłanych na mój adres mailowy zdjęć albo dokumentów Word rozwiązanych zadań lub wykonanych prac technicznych. W wiadomości podaj proszę swoje imię i nazwisko.  Możesz również przesłać do mnie pytanie, jeśli coś wydaje Ci się niejasne.

adres do kontaktu: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 
Dorota Kumor

Klasa 4, 5, 6 – środa 24.06.2020

Temat : Bezpieczne wakacje – zasady.    24.06.20.

  • Notatka do zeszytu:

RYMOWANE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

  1. Numer 112 znamy i w razie potrzeby go wybieramy.
  2. Jeśli kogoś nie znamy, na pewno z nim nie rozmawiamy.
  3. Gdy na plaży przebywamy, od rodziny się nie oddalamy.
  4. W górach po szlaku chodzimy, wtedy nie zbłądzimy.
  5. Gdy na słońcu przebywamy, czapkę lub kapelusz zakładamy.
  • Obejrzyj proszę film edukacyjnyBezpieczne wakacje

https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

  • Zapoznaj się z tekstem:

ŻYCZĘ WAM UDANYCH I BEZPIECZNYCH WAKACJI 🙂

pani Dorota

***********************

Klasa 7-8piątek 18.06.2020

Temat: Bezpieczne wakacje – zasady. 18.06.20

  • Notatka do zeszytu:

RYMOWANE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

  1. Numer 112 znamy i w razie potrzeby go wybieramy.
  2. Jeśli kogoś nie znamy, na pewno z nim nie rozmawiamy.
  3. Gdy na plaży przebywamy, od rodziny się nie oddalamy.
  4. W górach po szlaku chodzimy, wtedy nie zbłądzimy.
  5. Gdy na słońcu przebywamy, czapkę lub kapelusz zakładamy

TELEFONY ALARMOWE:

– POGOTOWIE RATUNKOWE TEL. 999

– POLICJA TEL. 997

– STRAŻ POŻARNA TEL. 998

  • Zapoznaj się z tekstem:

1. Bezpieczeństwo na drodze

– Pamiętaj, że jezdnia nie jest placem zabaw! Zachowaj na niej wyjątkową ostrożność.

– Korzystaj ze ścieżek rowerowych; jeżeli jedziesz po jezdni, przestrzegaj przepisów ruchu drogowego.

– Pamiętaj, że unikniesz urazów, jeśli będziesz zakładał kask ochraniający głowę.

– Uważaj podczas przechodzenia przez jezdnię, korzystaj z przejść dla pieszych.

– Bądź widoczny na drodze (używaj odblasków, świateł, kamizelki odblaskowej).

2. Bezpieczeństwo nad wodą

– Pamiętaj, że kąpiemy się tylko w miejscach wyznaczonych i oznakowanych (kąpieliska strzeżone),

– Nigdy nie skacz do wody w miejscach, które nie są do tego przeznaczone.

– Nie wchodź do wody po posiłku.

– Zawsze słuchaj poleceń ratownika.

– W wodzie zachowuj się ostrożnie i nie utrudniaj kąpieli innym.

– Nie zaśmiecaj plaży, dbaj o jej czystość.

– Zapoznaj się z regulaminem kąpieliska i przestrzegaj go.

– Korzystając ze sprzętu wodnego zakładaj kapok.

– Podczas upalnych dni unikaj przegrzania i odwodnienia organizmu, pij dużo wody (3 litry na dzień), unikaj oparzeń słonecznych skóry, opalaj się tylko używając kremu z filtrem słonecznym, chroń oczy nosząc okulary słoneczne, noś nakrycie głowy.

3. Dbanie o swoje bezpieczeństwo

– Na zabawy wybieraj miejsca bezpieczne, oddalone od jezdni i wykopów.

– Nie niszcz i nie zaśmiecaj otoczenia, dbaj o środowisko.

– Rozpalaj ogniska tylko w miejscach do tego przeznaczonych, pod nadzorem dorosłych.

– Mów zawsze rodzicom dokąd wychodzisz, po zmroku nie wychodź bez opieki osoby dorosłej.

– Gdy jesteś sam w domu, nie otwieraj drzwi obcym.

– Nie korzystaj z propozycji jazdy samochodem (lub spaceru) z nieznajomymi.

– Uczestnicząc w pracach polowych zawsze zachowaj ostrożność.

– Nie zbliżaj się do obcego psa, dzikich zwierząt, nie dotykaj ich, nawet jeśli robią wrażenie łagodnych.

ŻYCZĘ WAM UDANYCH I BEZPIECZNYCH WAKACJI 🙂

pani Dorota

Klasa 4, 5, 6 – środa 10.06.2020

Temat:  Gniotek- praca techniczna. 10.06.2020.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę.
  • Notatka do zeszytu:

Gniotek to jedna z najtańszych i z najprostszych zabawek do zrobienia. Zgniatanie balona wypełnionego mąką lub ryżem świetnie odstresowuje i pozwala wyrzucić z siebie negatywne emocje relaksując i wprawiając w dobry nastrój. Dlatego warto zrobić samodzielnie własnego gniotka.

Potrzebne materiały: balon, butelka 500 ml, mąka ziemniaczana lub ryż, słomka, lejek, włóczka, marker.

JAK ZROBIĆ GNIOTKA – zobacz instrukcję

  • Wykonanie gniotka krok po kroku możesz obejrzeć na filmie:

https://youtu.be/2Asv1QetBms

WESOŁEJ ZABAWY!

W ZESZYCIE NARYSUJ PROSZĘ SWOJEGO GNIOTKA JEGO ZDJĘCIE MOŻESZ WYSŁAĆ NA MOJEGO MAILA!

Pozdrawiam

p. Dorota

Klasa 4 i 5 – środa 03.06.2020

Temat:  Ważność znaków i sygnałów drogowych – Zasady kierowania ruchem przez policjanta na skrzyżowaniu.

  • Notatka do zeszytu:

W wyjątkowych sytuacjach ruchem drogowym może kierować wyznaczona do tego osoba, najczęściej policjant. Kiedy stoi on na skrzyżowaniu, piesi i kierowcy muszą podporządkować się wyłącznie dawanym przez niego znakom.

Kolejność obowiązywania znaków i sygnałów świetlnych na drodze:

  1. Policjant – najważniejsze są sygnały i polecenia dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli.
  2. Sygnalizacja świetlna.
  3. Znaki drogowe pionowe.
  4. Normy zawarte w przepisach kodeksu drogowego, np. reguła prawej ręki.

Obejrzyj ilustrację i przypomnij sobie zasady kierowania ruchem przez policjanta:

  1. Policjant stoi bokiem – JEDŹ
  2. Policjant stoi przodem lub tyłem – STOP
  3. Policjant stoi z uniesioną ręką – UWAGA

Pozdrawiam

p. Dorota:)

Klasa 7-8piątek 29.05.2020 oraz piątek 05.06.2020 (2 godziny lekcyjne)

Temat : Rodzaje rysunków technicznych. 29.05.20., 05.06.20

  • Notatka do zeszytu:

Rysunek techniczny jest niezbędnym elementem dokumentacji technicznej we wszystkich dziedzinach techniki.

  • Rola rysunku w technice

Rysunek jest w technice jedną z podstawowych form przekazywania informacji (np. między architektem, konstruktorem jakiegoś urządzenia a jego wykonawcą).  Rysunek techniczny wyraża i uściśla nasze wyobrażenie o przedmiocie, który chcemy wykonać. Jest to techniczny komunikat –  techniczna „mowa”. Wyjaśnia wszelkie szczegóły danego przedmiotu i jest pośrednikiem między konstruktorem, technikiem i robotnikiem (wykonawcą).  Rysunek techniczny jest międzynarodowym językiem techniki, którego zasady jednakowo obowiązują na całym świecie.

  • Rodzaje rysunków technicznych:
  1. Rysunek techniczny złożeniowy służy do pokazania wszystkich części konstrukcji i ich wzajemnego usytuowania. 
  2. Rysunek techniczny wykonawczy pokazuje kształt przedmiotu i wymiary, zawiera informacje o dokładności wykonania przedmiotu i rodzaju materiałów. Znajdują się na nim konieczne rzuty przedmiotu.
  • Do opisu rysunku technicznego stosuje się specjalny rodzaj pisma zwany pismem technicznym.
  • Zapoznaj się z materiałami z podręcznika: tekstem i rysunkami regału:
  • Zadanie do zeszytu:

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu pracy na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

                                                                                                            Pozdrawiam

                                                                                                             p. Dorota 🙂

Klasa 4 i 5 – środa 27.05.2020

Temat Pojazdy uprzywilejowane na drodze. 27.05.20.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę.
  • Notatka do zeszytu:

Niezależnie od tego, w jaki sposób kierowany jest ruch na skrzyżowaniu: przez policjanta, sygnalizację świetlną lub znaki drogowe, to jako pierwsze przejeżdżają przez nie pojazdy uprzywilejowane – m.in. karetki pogotowia ratunkowego oraz samochody straży pożarnej i policji używające sygnału ostrzegawczego. Pojazdy te mogą przejechać także na świetle czerwonym.

Kodeks drogowy mówi, że„Inni uczestnicy ruchu są  zobowiązani ułatwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się”. Powinni utworzyć tzw. KORYTARZ ŻYCIA

Film – Korytarz życia

https://www.youtube.com/watch?v=ACV8hU72SQI

Rozwiąż zadanie – pobierz

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowykumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam

p. Dorota 🙂

Klasa 6 – środa 27.05.2020, 03.06.2020

Temat: Kuchenka elektryczna i gazowa. 27.05.20,  03.06.20.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę
  • Notatka do zeszytu:

Kuchenki elektryczne i gazowe należą obok zmywarki, lodówki i pralki do sprzętów gospodarstwa domowego, służą one do przygotowania posiłków: gotowania, pieczenia, smażenia.

Jak działają kuchenki:

W kuchence elektrycznej znajduje się grzałka elektryczna. Pod wpływem przepływającego prądu grzałka się nagrzewa i przekazuje ciepło niezbędne do przygotowania potraw – gotowania, smażenia czy pieczenia. Potrawy przygotowuje się na płycie grzewczej i w piekarniku elektrycznym.

W kuchence gazowej ciepło otrzymuje się poprzez spalanie gazu. Potrawy przygotowuje się na palnikach gazowych i w piekarniku gazowym.

W użytkowaniu są także kuchenki gazowo-elektryczne, czyli jedna kuchenka posiada palniki gazowe  oraz piekarnik elektryczny. Do swojego działania wykorzystuje zarówno prąd i gaz.

Budowa kuchenki elektrycznej i gazowej.

Mimo różnic w działaniu kuchenki elektryczne i gazowe mają podobną budowę.

  • Rozwiąż zadanie – pobierz

Drodzy Uczniowie!

Zamieszczam ponownie zadanie z 27 maja, ponieważ w tabeli pojawił się błąd. Proszę o rozwiązanie go i przesłanie do mnie.

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawia

p. Dorota

Klasa 4 i 5 – środa 20.05.2020

Temat: Rowerem przez skrzyżowanie typu rondo. 20.05.20.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz w zeszycie temat i datę.
  • Zapoznaj się z tekstem i zapisz w zeszycie notatkę:

Skrzyżowanie typu rondo

Na niektórych skrzyżowaniach ruch odbywa się wokół ronda. Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (rondzie) uzależnione jest od jego oznakowania:

  • jeśli przed rondem znajdują się wyłącznie znaki to jest ono traktowane jak skrzyżowanie dróg równorzędnych, czyli pierwszeństwo ma pojazd wjeżdżający na rondo z prawej strony.
  • jeśli przed rondem znajdują się znaki wówczas rondo traktowane jest jak droga z pierwszeństwem przejazdu i pojazd wjeżdżający na rondo musi ustąpić pojazdowi znajdującemu się na rondzie.

PAMIĘTAJ – Zbliżając się do skrzyżowania typu rondo, podobnie jak w przypadku każdego innego skrzyżowania, jesteś obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Uwaga!  – z tego tematu nie musicie nic mi przesyłać, poćwiczcie w domu zasady ruchu na skrzyżowaniach typu RONDO znajdujące się na stronie internetowej:  https://brd.edu.pl/nauka/s_ron1.html

Zapoznaj się z przykładami przejazdu przez skrzyżowanie ze znakami drogowymi i sygnalizacją świetlną:

                                                                                 Pozdrawiam p. Dorota 🙂

Klasa 6 – środa 20.05.2020

Temat: Kwiaty z recyklingu – praca techniczna.  20.05.2020.

Witajcie Uczniowie!

Dzisiaj w ramach naszej lekcji  proponuję Wam wykonanie pracy technicznej – Kwiaty z recyklingu z wykorzystaniem plastikowych nakrętek i rolek od papieru toaletowego.  Może to być praca dla mamy z okazji zbliżającego się Dnia Mamy lub dla innej osoby, której chcielibyście ją podarować.

  • Zapisz w zeszycie temat i datę.
  • Zapisz w zeszycie potrzebne materiały i instrukcję wykonania.

Potrzebne materiały:

– kolorowe nakrętki od butelek

– rolki po papierze toaletowym

– kartka z bloku technicznego lub kawałek tekturki

– klej Magic lub dobry klej w sztyfcie

– nożyczki

– pisak lub patyczki do szaszłyków

Instrukcja wykonania:

  1. Spójrz na ilustrację powyżej, która przedstawia proponowaną do wykonania pracę techniczną.
  2. Przygotuj kawałek tekturki lub kartki.
  3. Potnij rolkę od papieru toaletowego na wąskie paski szerokości ok. 0.5-1 cm, mniej więcej tyle ile ma zakrętka, następnie nieco je pozginaj formując płatki lub liście.
  4. Używając wyobraźni przyklejaj nakrętki i kawałki rolek tak, aby powstały wielobarwne kwiaty.
  5. Łodygi możesz narysować lub zrobić z patyczków do szaszłyków.

Życzę miłej pracy i pamiętajcie, że tylko od waszej wyobraźni i kreatywności zależy, jakie będą kwiatki 🙂

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zdjęć swojej pracy na mój adres mailowy:

kumor@zss1.strefa.pl

                                                                                                                      Pozdrawiam 🙂

                                                                                                         p. Dorota

Klasa 7 – 8 piątek 15.05.2020 oraz piątek 22.05.2020 (2 godziny lekcyjne)

Temat : Praca techniczna- Zakładka do książki z frędzelkiem.

15.05.2020, 22.05.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Przepisz do zeszytu temat i datę.

Witajcie Uczniowie!

Dzisiaj w ramach naszych zajęć proponuję Wam wykonanie pracy  – Zakładka do książki  z frędzelkiem.

 Pracę podzielimy na dwa etapy i przeznaczymy na jej wykonanie 2 lekcje, tzn. że macie czas do 22 maja.

  • Zapisz w zeszycie:

Potrzebne materiały:

  • Mulina lub wełna w dowolnym kolorze
  • Tekturka o wymiarach 10 x 7 cm do nawijania muliny
  • Tekturka na zakładkę lub kawałek kartki z bloku technicznego o wymiarach 20 x 5 cm
  • Pisaki, kredki, papier kolorowy do ozdobienia zakładki
  • Dziurkacz
  • Nożyczki
  • Linijka
  • Klej

        I etap – wykonanie frędzelka ( ilustracja wykonania do pobrania) :

  1. Na tekturkę nawijamy kilkanaście razy mulinę lub wełnę.
  2. Z jednej strony przekładamy kawałek muliny i związujemy na supełek nawiniętą mulinę, zostawiamy oba końce.
  3. Z drugiej strony przecinamy mulinę nożyczkami.
  4. Wyciągamy tekturkę i przygotowujemy kawałek muliny do związania na górze frędzelka.
  5. Związujemy frędzelek w poprzek na supełek.
  6. Bierzemy drugi kawałek muliny i poniżej związujemy frędzelek ponownie.
  7. Robimy supełek, nitki opuszczamy.
  8. Nożyczkami wyrównujemy wszystkie nitki, tak aby frędzelek był na dole równy.

II etap – wykonanie zakładki:

  1. Wycinamy tekturkę o wymiarach 20 x 5 cm.
  2. Ozdabiamy wyciętą zakładkę i ozdabiamy ją kolorując dowolnie kredkami, pisakami lub kolorowym papierem używając kleju.
  3. Na jednym końcu wykonujemy dziurkaczem lub nożyczkami dziurkę.
  4. Przewlekamy przez dziurkę jedną nitkę frędzelka i związujemy z drugą nitką, obcinamy końce.
  5. Zakładka gotowa !

Życzę miłej pracy i pamiętajcie, że tylko od waszej wyobraźni i kreatywności zależy, jakie będą zakładki 🙂

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu pracy na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam

p. Dorota

Klasa 4 i 5 – środa 13.05.2020

Temat :  Rowerem przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. 

13.05.20.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz w zeszycie temat i datę.
  • Zapoznaj się z tekstem i zapisz w zeszycie notatkę.

Na dużych skrzyżowaniach ruchem pojazdów najczęściej kieruje sygnalizacja świetlna. Zielone światło zezwala na jazdę, natomiast czerwone jej zakazuje. Kierujących pojazdami obowiązuje także światło koloru żółtego. Oznacza ono, że za chwilę będzie światło czerwone. Natomiast jednoczesne sygnały czerwony i żółty zapowiadają zmianę świateł na zielone.

Pamiętaj!  Wskazania sygnalizacji świetlnej są ważniejsze od znaków drogowych, ale i tak są mniej ważne od wskazań policjanta kierującego ruchem drogowym!

  • Poćwicz zasady ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

kliknij link: https://brd.edu.pl/nauka/s_syg1.html

Uwaga! – z tego tematu nie musicie nic mi przesyłać!

Zapoznaj się z przykładami przejazdu przez skrzyżowanie ze znakami drogowymi i sygnalizacją świetlną:

Pozdrawiam p. Dorota🙂

Klasa 6 – środa 13.05.2020

Temat :  Jak działa zmywarka? 13.05.20.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę.
  • Zapoznaj się z tekstem i przepisz go do zeszytu:

Zmywarka należy do elektrycznych sprzętów gospodarstwa domowego, umożliwia zmywanie naczyń mechaniczne zamiast ręcznego. W koszyczku umieszcza się tabletkę, która rozpuszcza zabrudzenia na naczyniach, następnie wybiera się odpowiedni program dostosowany do zmywania naczyń. Maszyna najpierw zmywa naczynia, usuwając z nich tłuszcz i brud, a następnie spłukuje je i suszy. Aby służyła dobrze i długo należy przestrzegać zasad konserwacji.

Konserwacja zmywarki polega na:

  • czyszczeniu sita po każdym zmywaniu, które trzeba płukać pod bieżącą wodą
  • usuwaniu resztek pokarmów przed włożeniem brudnych naczyń do zmywarki
  • myciu zmywarki specjalnymi preparatami także własnej produkcji, np.  z użyciem sody, mydła i octu.
  • Ciekawostka – możesz obejrzeć film:

Zmywarka od środka 🙂  – Nauka. To lubię.

kliknij link: https://www.youtube.com/watch?v=A9GZJs4h5

Pozdrawiam 
 p. Dorota 🙂

Klasa 7 – 8 piątek 08.05.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Przepisz do zeszytu temat i datę.

Temat: Nowoczesny sprzęt na co dzień 08.05.2020.

  • Proszę przeczytaj zamieszczone materiały:

Po zapoznaniu się z materiałami rozwiąż pisemnie zadanie:

Zadanie:

  1. Wymień jak najwięcej nowoczesnych urządzeń i sprzętów elektronicznych : ……………………………………………………………………………………….
  2. Wymień jak najwięcej urządzeń, które mogą mieć ekran dotykowy: ……………………………………………………………………………………………………..

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

Powodzenia! 🙂

Pani Dorota

Klasa 4 i 5 – środa 06.05.2020

Temat:  Rowerem przez skrzyżowanie. 06.05.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz w zeszycie temat i datę oraz informacje o skrzyżowaniach w punkcie 1 i 2.
  1. Skrzyżowanie równorzędne – skrzyżowanie, na którym nie wyróżniono kierunku z pierwszeństwem przejazdu.

Pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony. 

  • Obejrzyj filmiki o zasadach ruchu na skrzyżowaniach równorzędnych:

Rowerzysta na skrzyżowaniu równorzędnym, sytuacja A.01.

Kliknij w link: https://www.youtube.com/watch?v=Uk52TEyp3Xs&list=PLo3HgKlbcnZrTfKh_27OLPa3YJJN1LlBp

  • Spróbuj rozwiązać ćwiczenia dotyczące zasad ruchu na skrzyżowaniu równorzędnym:

Kliknij w link: https://brd.edu.pl/nauka/s_r1.html

2. Skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem przejazdu – kolejność przejazdu regulują znaki.

  • Obejrzyj filmiki o zasadach ruchu na skrzyżowaniach ze znakami pionowymi:

Kliknij w link: https://www.youtube.com/watch?v=n-37yhHE_-o

  • Spróbuj rozwiązać ćwiczenia dotyczące zasad ruchu na skrzyżowaniu ze znakami pionowymi:

Kliknij w link: https://brd.edu.pl/nauka/s_zn1.html

Pozdrawiam

p. Dorota

Klasa 6 – środa 06.05.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

Temat: Chłodziarko –zamrażarka – zastosowanie. 06.05.2020.

  • Przeczytaj tekst

Nazwa lodówka pochodzi od dawnych pomieszczeń wypełnionych lodem, w których przechowywało się żywność. Lodówka zwana też chłodziarko zamrażarką służy do przechowywania żywności i zabezpieczenia jej przed zepsuciem. Żywność się schładza lub zamraża. Temperatura w części chłodzącej wynosi od 0°C  do 8°C . W komorze zamrażarki występuje temperatura ujemna nawet do kilkunastu stopni, np. – 15, – 16, -17 -18 °C . Chłodzenie i zamrażanie  umożliwia czynnik chłodzący (ciecz lub gaz) rozprowadzany przewodami wewnątrz lodówki. Inne części lodówki to: agregat, parownik, termostat.

  • Rozwiąż i przepisz do zeszytu zadanie:
  1. Wymień produkty żywnościowe, które najczęściej chłodzimy w lodówce, aby się nie zepsuły: ………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………..
  2. Wymień produkty żywnościowe, które często mrozimy: …………………….. …………………………………………………………………………………………………………………..

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 
p. Dorota

Klasa 4 i 5 – środa 29.04.2020

  • Zapisz w zeszycie temat i datę.

Temat : Praca techniczna – flaga 3D z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej – 2 maja. 

  • Przygotuj potrzebne materiały:

– kartka z bloku rysunkowego biała

– farby lub kartka z bloku koloru czerwonego

– długa słomka,  patyk do szaszłyków lub inny

– ołówek, linijka, klej, nożyczki

  • Wykonanie:
  1. Podziel kartkę na pół, możesz przykleić taśmę malarską lub tylko wyznaczyć linię ołówkiem.
  2. Dolną część dokładnie pomaluj na czerwono, poczekaj, aż wyschnie lub doklej połowę kartki czerwonej.
  3. Zawiń flagę na patyczek, posmaruj klejem, przytrzymaj, aż się sklei.
  4. Flaga gotowa, możesz włożyć do doniczki lub przyczepić w inne wybrane miejsce.

Ilustracje poglądowe do pobrania:

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam

Pani Dorota

Klasa 6 – 7 – 8 środa 29.04.2020

  • W zeszycie zapisz temat i datę.

Temat : Praca techniczna – kotylion z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. 

  • Przygotuj potrzebne materiały:

biała kartka A4 z bloku rysunkowego

czerwona kartka A 4 lub biała pomalowana na czerwono

klej, nożyczki

– kawałek czerwonej nitki, sznurka

– kawałek dowolnego sznurka

  • Wykonanie:
  1. Obie kartki białą i czerwoną składamy w równe harmonijki wzdłuż dłuższego brzegu.
  2. Harmonijki składamy na pół.
  3. Obie łączymy i na środku związujemy czerwoną wełną lub nitką.
  4. Sklejamy razem harmonijkę białą i czerwoną, wszystkie brzegi tak, aby powstało koło.
  5. Do białej części przywiązujemy sznurek.
  6. Kotylion gotowy, może służyć jako ozdoba wisząca.
  • Inne wersje :
  1. Z dwóch kartek, czyli jednej białej i czerwonej można wykonać dwa kotyliony dzieląc obie kartki na pół.
  2. Można wykonać cały biały lub czerwony kotylion z dwóch kartek białych lub czerwonych lub jednej podzielonej na pół.

Instrukcja wykonania i ilustracje poglądowe do pobrania:

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

 Pozdrawiam 
 p. Dorota

Klasa 7 – 8 piątek 24.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

Przepisz do zeszytu temat i datę.

Temat:      Praca techniczna – Wiatraczek.             24.04.2020

  • Przygotuj potrzebne materiały:

– kartka bloku rysunkowego w  wybranym kolorze

– ołówek

– linijka

– słomka do napojów lub patyk

– szpilka lub pinezka

– korek

– nożyczki

  • Wykonanie:
  1. Z kartki wycinamy kwadrat o wymiarach 15x15cm
  2. Na kartce rysujemy dwie przekątne kwadratu. Kartkę nacinamy nożyczkami wzdłuż każdej przekątnej mniej więcej do 1/3 odległości od środka.
  3. Z korka po winie odcinamy plaster szerokości ok. 1cm. W środek wbijamy szpilkę.
  4. Szpilką przebijamy się przez końcówkę jednego skrzydełka wiatraczka, następnie robimy to z kolejnym (łapiemy co drugie skrzydełko).
  5. Szpilką powinny być przebite cztery skrzydełka wiatraczka.
  6. Przewracamy wiatrak na drugą stronę  i na wystając szpilkę nabijamy słomkę do napojów.
  7. Szpilkę zabezpieczamy drugim kawałkiem korka.
  • Możesz obejrzeć film instruktażowy i wykonać według niego:

https://www.youtube.com/watch?v=C0Rugzrpgv8

Wyślij proszę zdjęcie swojej pracy na mój adres mailowy:

kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam

p.Dorota

Klasa 4 – środa 22.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

Temat : Manewry na drodze : wyprzedzanie, zawracanie.   22.04.2020

  • Zapoznaj się z pojęciami:

1.Wyprzedzanie – przejechanie obok innego rowerzysty poruszającego się w tym samym kierunku. Należy zasygnalizować manewr poprzez wyciągnięcie ręki w lewo, a następnie w prawo, aby wrócić na swój pas ruchu.

2.Zawracanie- zmiana kierunku jazdy na przeciwny. Podczas zawracania rowerzysta powinien zachować szczególną ostrożność, oraz:

  • zawczasu i wyraźnie zasygnalizować zamiar zawracania,
  • dokonywać manewru jedynie w warunkach, w których nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa, czy stanowić będzie utrudnienie dla innych uczestników ruchu.

ZAKAZ ZAWRACANIA

  • Rozwiąż zadanie i przepisz do zeszytu:

Uzupełnij zdania prawidłowymi wyrazami: wyprzedzanie, zawracanie.

  1. Zmiana kierunku jazdy na przeciwny to………………………………………..….
  2. Poruszanie się szybciej niż inne pojazdy jadące w tym samym kierunku to………………………………..…………………

Po skończonej pracy wyślij rozwiązanie na mój adres mailowy:

kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam

p.Dorota

Klasa 5 – środa 22.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

Temat : Praca techniczna- Wiosenna gałązka   22.04.2020.

  • Potrzebne materiały:

1- 2 gałązki z dowolnego drzewa

– farby plakatowe, mazaki

– klej

– pędzelki,

– kolorowy sznurek, wełna, mulina itp.

  • Instrukcja wykonania:
  1. Gałązkę czyścimy z niepotrzebnych elementów.
  2. Farbami malujemy wybrane, dowolne części gałązki.
  3. Różne części gałązki owijamy  kolorową wełną, sznurkiem, muliną wcześniej możemy gałązkę posmarować klejem, aby wełna lepiej się trzymała.
  4. Możesz ozdobić gałązkę różnymi elementami: wstążeczki, guziki.

Gałązka gotowa 🙂

Zachęcam Cię do uruchomienia wyobraźni i stworzenia pięknej barwnej kompozycji.

Możesz też czerpać pomysły z prac zamieszczonych w załączniku.

POWODZENIA! 🙂

Przyślij proszę zdjęcie swojej pracy technicznej na mojego maila: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 🙂

p. Dorota

KLASA 6 – środa 22.04.2020

Witajcie Uczniowie !

Dzisiaj w ramach naszej lekcji  proponuję Wam wykonanie obrazka „Wiosenny ptaszek”.

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

Temat: Wiosenny obrazek   22.04.2020.

  • Potrzebne materiały:

– resztki kilku tkanin

– patyczek, mała gałązka

– stara gazeta

– kartonik o wymiarach 10 cm X 10 cm

– klej Magic lub dobry klej w sztyfcie

– nożyczki, pisak

  • Instrukcja wykonania:
  1. Spójrz na ilustrację powyżej, która przedstawia proponowaną do wykonania pracę techniczną.
  2. Przygotuj kawałek tekturki o wymiarach 10 cm X 10 cm.
  3. Potnij gazetę na części i przyklej je na wyciętą tekturę.
  4. Wytnij szablon ptaszka i skrzydełko.
  5. Odrysuj od szablonu na kawałku materiału ptaszka i jego skrzydełko.
  6. Wytnij ptaszka i skrzydełko, następnie przyklej na tekturę z gazetą.
  7. Z kawałka gałązki zrób nóżki ptaszka, a resztę przyklej tak, aby ptaszek stał na tej gałązce.
  8. Możesz dorysować oczko i dziobek.
  9. Ptaszka możesz ozdobić  guziczkami, cekinami, piórkami lub innymi elementami – obrazek gotowy 🙂

Powodzenia! 🙂

Prześlij proszę zdjęcie swojej pracy na mój adres:

kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 🙂

p. Dorota

Klasa 7 – 8 piątek 17.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Przepisz do zeszytu temat i datę.

Temat: Zasady prasowania, budowa i obsługa żelazka.  17.04.2020

  • Przeczytaj tekst:

Prasowanie obok prania, czyszczenia chemicznego i suszenia należy do konserwacji odzieży. Zanim zaczniemy prasować należy ustawić odpowiednią temperaturę. W pierwszej kolejności należy spojrzeć na metki i sprawdzić zalecenia producenta. W przypadku materiałów mieszanych zawsze należy wybierać temperaturę najniższą ze wskazanych. Jeśli nie ma metki trzeba zrobić próbę na niewielkim skrawku tkaniny (najlepiej mało widocznym). Temperaturę żelazka należy dobrać do rodzaju tkaniny, z jakiego została wyprodukowana odzież:

Włókna sztuczne:

 nylon: 60 – 90°C 

stylon: 60 – 90°C

wiskoza: 90 – 120°C

Włókna naturalne :

jedwab: 90 – 120°C

wełna: 120 – 150°C

bawełna: 150 – 180°C

len: 180 – 220°C

Pamiętaj ! Czarne i ciemne ubrania najlepiej prasować na lewej stronie, aby uniknąć połysku na tkaninach.

  • Symbole na metkach dotyczące prasowania:
  • Zapoznaj się ze schematem budowy żelazka:
  • Rozwiąż i zapisz w zeszycie zadanie.

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy!

kumor@zss1.strefa.pl

Proszę uczniów o przesyłanie zadań z poprzednich lekcji!

Powodzenia ! 🙂

Klasa 4 – środa 15.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

Temat : Manewry na drodze : wymijanie, omijanie.  

15.04.2020                  

  • Zapoznaj się z pojęciami:

1.Wymijanie- przejeżdżanie obok innego rowerzysty lub innego uczestnika ruchu, np. samochodu, który porusza się w przeciwnym kierunku. Należy zachować bezpieczny odstęp, w razie potrzeby zjechać na prawo, zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się.

2.Omijanie – przejeżdżanie obok nie poruszającego się pojazdu lub omijanie przeszkody. Należy zasygnalizować manewr zmiany toru jazdy poprzez wyciągnięcie ręki w lewo i następnie w prawo. Należy zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu lub przeszkody, a także zmniejszyć prędkość.

Możesz obejrzeć film jak

NIEPRAWIDŁOWO

poruszają się rowerzyści na drodze.

https://www.youtube.com/watch?v=VWwxO49anN4

  • ROZWIĄŻ PONIŻSZE ZADANIE:

Po skończonej pracy wyślij rozwiązanie na mój adres mailowy

kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 
 p. Dorota Kumor

Klasa 5 – środa 15.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

1.Zapisz temat i datę

Temat : Jak dbać o ubrania ?                                        15.04.2020

2.Przeczytaj tekst:

Jak dbać o ubrania ?

Ubrania zachowują atrakcyjny wygląd, jeżeli są w odpowiedni sposób prane lub czyszczone chemicznie, suszone oraz prasowane. Czynności te określa się jako konserwację odzieży. Sposoby konserwacji zależą od rodzaju ubrania i materiału z jakiego są wykonane.  W najwyższych temperaturach można prać i prasować ubrania z bawełny , a w najniższych, np. z  poliesteru,  jedwabiu i wełny.

Zapoznaj się z symbolami na metkach:

ROZWIĄŻ PONIŻSZE ZADANIE:

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy.

kumor@zss1.strefa.pl

 Pozdrawiam 
 p. Dorota Kumor

KLASA 6 – środa 15.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

Temat : Konserwacja odzieży.   15.04.2020

Przeczytaj tekst:

  • Jak dbać o ubrania ?

Ubrania zachowują atrakcyjny wygląd, jeżeli są w odpowiedni sposób prane lub czyszczone chemicznie, suszone oraz prasowane. Czynności te określa się jako konserwację odzieży. Sposoby konserwacji zależą od rodzaju ubrania i materiału z jakiego są wykonane.

W najwyższej temperaturze 60°C lub 90°C można prać ubrania bawełniane, a w najniższej 30°C, 40°C nylon, poliester (wyroby z włókien sztucznych) – oraz jedwab, wełna ( są to wyroby z włókien naturalnych). To samo dotyczy prasowania – bawełnę prasujemy żelazkiem o najwyższej temperaturze 150°C – 200°C,  a poliester, jedwab w najniższej temperaturze 110 °C.

  • Zapoznaj się z symbolami na metkach:
  • ROZWIĄŻ PONIŻSZE ZADANIE :

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy.

kumor@zss1.strefa.pl

 Pozdrawiam 
 p. Dorota Kumor

Klasa 4 i 5 – środa 08.04.2020

Temat:   Papierowe pisanki na patyczku.                              08.04.2020.

Instrukcja dla ucznia:Zapisz temat i datę.

Przygotuj potrzebne materiały:
– patyczki do szaszłyków,

– kawałek tekturki,

– kolorowe papiery,

– kolorowe wstążeczki,

– nożyczki,

– klej szkolny,

– dekoracyjne dziurkacze, naklejki, cekiny itp.

        WYKONANIE:
1.Na tekturce lub kartce z bloku technicznego odrysuj kształt jajka. Wytnij szablon. Następnie odrysuj od niego kilka jajek na kolorowym papierze, np.2, 4, 6. Na jedną pisankę potrzebne będą dwa wycięte jajka (na przód i tył pisanki).

2.Przygotuj dekoracje jajek: cekiny, wstążeczki lub powycinaj z kolorowego papieru elementy ozdobne np. paski, kółeczka. Jeśli posiadasz dziurkacze z wzorkami możesz z ich pomocą przygotować z pasków papieru papierowe szlaczki lub kolorowe konfetti. Poukładaj je na papierowym jajku według własnego pomysłu.

3.Przyklej dekoracje na dwóch papierowych jajkach.

4.Teraz sklej ze sobą dwa ozdobione jajka, wkładając pomiędzy tekturki drewniany patyczek.
5.Możesz udekorować patyczek kolorową kokardką wykonaną ze wstążeczki.

Pisanka gotowa! Pisanki na patyczku możesz włożyć do doniczki z kwiatkiem lub udekorować nimi świąteczny stół.

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zdjęć swojej pracy na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl
POWODZENIA ! 🙂

KLASA 6 – środa 08.04.2020

Temat : Zajączek z rolki.                           08.04.2020.

Instrukcja dla ucznia:

Drogi Uczniu, w zeszycie do techniki zapisz temat lekcji oraz datę, a po wykonaniu zajączka narysuj go także w zeszycie.

Następnie przygotuj materiały potrzebne do wykonania:

– tułów- rolka po papierze toaletowym

– uszy i łapki – kolorowa kartka papieru

– oczy, nos i wąsy- kolorowe kartki, lub czarny mazak, guzik, kawałek sznurka, wełny

– nożyczki, ołówek, klej

WYKONANIE:

1.Rolkę owiń kolorowym papierem zostawiając margines na dole i na górze, zawiń go do środka nacinając wcześniej nożyczkami.

2.Stawiamy rolkę na kartce papieru i odrysowujemy ją. Do powstałego okręgu dorysowujemy dwie łapy. Obok rysujemy uszy. Wszystko wycinamy.

3.Łapki i uszy przyklejamy do oklejonej rolki. Uszy delikatnie wywijamy na zewnątrz.

4.Sznurek tniemy na trzy części. Przyklejamy go do rolki, a po środku wąsów przyklejamy guzik. Doklejamy lub rysujemy oczy i uśmiech.

ZAJĄCZEK GOTOWY!!!

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zdjęć swojej pracy na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

POWODZENIA ! 🙂

KLASA 7 – 8 PIĄTEK 03.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Przepisz do zeszytu temat i datę.    

03.04.2020.

Temat: Praca techniczna- Baranek z patyczków do uszu.

  • Przygotuj potrzebne materiały i przepisz do zeszytu:

– patyczki do uszu, ok.40 sztuk

– 2 klamerki, mogą być kolorowe plastikowe

– kartka z bloku technicznego

– czarny pisak

– klej magik lub wikol, ewentualnie dobry klej w sztyfcie

– nożyczki

– kawałek wstążeczki lub sznureczka na kokardkę

Instrukcja wykonania:

  1. Nożyczkami poodcinaj łebki od patyczków, tak, aby pozostał przy każdym kawałek patyczka bez waty.
  2. Wytnij dwa owalne kształty – większy na tułów z prostokąta 5cm x 8cm; mniejszy na głowę z prostokąta 2cm x 3cm.
  3. Owal wyklej patyczkami. Zacznij od jednego końca, układając patyczki w łuk. Na przyklejonych patyczkach ułóż następną warstwę, tak by łebki przykryły końcówki patyczków poprzedniej warstwy.
  4. Na czubku głowy owieczki przyklej  kilka białych łebków. Z obu stron głowy przyklej dwa patyczki jako uszy. Narysuj barankowi oczy, nosek i buzię.
  5. Doklej główkę i klamerki, możesz ozdobić kokardką. Baranek gotowy!

Możesz obejrzeć film instruktażowy:

Dekoracja na Wielkanoc – Baranek

https://www.youtube.com/watch?v=EmD7RC66ylw

Po skończonej pracy możesz przesłać zdjęcie swojej pracy na mój adres mailowy!

Klasa 4 – środa 01.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • Zapisz temat i datę

01.04.2020.

Temat: Manewry na drodze- włączanie się do ruchu.  

  • Przeczytaj tekst.

Rowerzysta włącza się do ruchu, gdy wyjeżdża na drogę z podwórka, pola, pobocza, parkingu, drogi osiedlowej lub ścieżki rowerowej. Przed wykonaniem tego manewru powinien ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom i upewnić się, czy może wjechać na drogę. Musi również wyraźnie zasygnalizować swój zamiar poprzez wyciągniecie ręki w lewo bądź prawo.

Pamiętaj ! Aby zasygnalizować zamiar włączenia się do ruchu, rowerzysta musi wyciągnąć rękę i wskazać planowany kierunek jazdy

Rozwiąż zadanie – na KARCIE PRACY

Po skończonej pracy wyślij rozwiązanie na mój adres mailowy: kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 
 Pani Dorota Kumor

KLASA 5 – środa 01.04.2020

Instrukcja dla ucznia:

  • W zeszycie zapisz temat lekcji i datę:

   01.04.2020.

Temat: Ekologiczny stworek z użyciem tworzywa sztucznego.             

  • Poszukaj w domu i przygotuj niepotrzebne już plastikowe nakrętki, opakowania po żelach, szamponach do mycia, mleku, serkach, jogurtach, śmietanie, guziki, słomki i wszelkie tworzywa sztuczne, które możesz wykorzystać ponownie do wykonania kolorowego ekostworka. Możesz także użyć resztek tkanin, kawałki papieru, bibułę, sznurek, wstążki  i wszystkie inne już rzeczy, które mogą się przydać w pracy.

Zachęcam Cię do uruchomienia wyobraźni i stworzenia własnego          kolorowego stworka.   

Możesz też czerpać pomysły z prac zamieszczonych w załączniku.

POWODZENIA !

Po skończonej pracy przyślij mi jego zdjęcie na maila

kumor@zss1.strefa.pl

KLASA 6 – środa 01.04.2020

ŚRODA  01.04.2020.   

Instrukcja dla ucznia:

  • Drogi Uczniu, w zeszycie do techniki zapisz temat lekcji oraz datę.

01.04.2020.

Temat : Jak korzystać z pralki automatycznej?                              

  • Przeczytaj tekst:

W pralce automatycznej można prać, płukać i odwirowywać odzież. Pozwalają na to liczne programy. Aby pranie nie niszczyło ubrań trzeba je odpowiednio posegregować. Najlepiej prać rzeczy w tym samym kolorze i z podobnych tkanin, wymagających jednakowej temperatury prania, np. 30, 40, 50, 60, 90 stopni Celsjusza oraz mocy wirowania (np. 800, 1200 obrotów na minutę).

  • Następnie przyjrzyj się ilustracjom i rozwiąż zadanie na KARCIE PRACY (możesz ją wydrukować i wkleić do zeszytu lub przepisz zdania.)

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadań na mój adres mailowy.

kumor@zss1.strefa.pl

Pozdrawiam 
 Pani Dorota Kumor

KLASA 7 – 8 PIĄTEK 27.03.2020

PIĄTEK 27.03.2020

Instrukcja dla ucznia:

      1.  Przepisz do zeszytu temat i datę.

27.03.2020.

Temat: Domowe urządzenia elektryczne – zastosowanie sprzętu gospodarstwa domowego

2. Przeczytaj tekst i zapoznaj się z ilustracjami:

Urządzenia elektryczne są bardzo przydatne w życiu codziennym, a korzystanie z nich zaoszczędza nam dużo czasu. Poprawiają komfort zdrowia i obniżają koszty utrzymania. Zanim zaczniemy korzystać z urządzeń elektrycznych, powinniśmy zapoznać się z instrukcją obsługi zwrócić szczególną uwagę na wskazówki dotyczące konserwacji i bezpieczeństwa, a także zapoznać się z panelem sterowania, ze wszystkimi funkcjami urządzenia oraz wskazówkami dotyczącymi oszczędnego zużycia energii elektrycznej i ochrony środowiska. Do tych urządzeń zaliczamy: lodówkę, zamrażarkę, kuchenkę elektryczną, kuchenkę elektryczno gazową, pralkę, zmywarkę.

 Do małego AGD (artykuły gospodarstwa domowego) należą np.: mikrofalówka, żelazko, robot kuchenny, frytkownica, czajnik elektryczny, suszarka do włosów, toster, czajnik elektryczny, gofrownica, odkurzacz.

3. Rozwiąż zadanie:

Przeanalizuj poniższy schemat. Wypisz w tabeli (do pobrania lub samodzielnego narysowania w zeszycie) nazwy urządzeń elektrycznych, które są przydatne podczas wykonywania czynności wymienionych w ramkach.

Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadania na mój adres mailowy ! (możesz zrobić zdjęcie zeszytu, albo wysłać je w załączniku.)

Powodzenia !!!
kumor@zss1.strefa.pl

************************

KLASA 6 – ŚRODA 25.03.2020

ŚRODA  25.03.2020.    

Drogi Uczniu, w zeszycie do techniki zapisz temat lekcji oraz datę.

Temat : W pokoju nastolatka                                  25.03.2020.

Przeczytaj tekst:

Pokój ucznia przeważnie pełni wiele funkcji. Służy do nauki, zabawy, spotkań z koleżankami i kolegami, jest także sypialnią. Zdarza się, że jeden pokój zajmuje dwoje, a nawet więcej rodzeństwa. Dlatego pomieszczenie to należy urządzić w przemyślany sposób. Szczególnie dużo uwagi trzeba poświecić organizacji miejsca pracy. Ważne jest prawidłowo ustawione oświetlenie, wysokość krzesła oraz biurka dostosowana do wzrostu ucznia. Duże znaczenie ma zachowanie porządku na biurku i właściwa organizacja przyborów, podręczników i zeszytów szkolnych.

Następnie:

Przyjrzyj się ilustracji, a następnie wypełnij pobraną kartę pracy znajdującą się poniżej, możesz ją pobrać lub wpisz do zeszytu według poniższego wzoru (tabela) i wypełnij.

Lub narysuj i wypełnij w zeszycie

Strefa odpoczynkuStrefa naukiStrefa zabawy

Przyjrzyj się ilustracji, następnie napisz od myślników w zeszycie, co powinno znajdować się na biurku ucznia.

 Po skończonej pracy pamiętaj o przesłaniu zadań na mój adres mailowy.

Klasa 4WTOREK 24.03.2020

Witajcie Uczniowie !

W tym tygodniu realizujemy następujący temat lekcji:

Temat: Przypomnienie wiadomości o znakach drogowych      24.03.2020.

Zachęcam Was do samodzielnej pracy, w przypadku problemów możecie poprosić o pomoc kogoś z domowników.

W razie pytań i wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny.

Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia i pozytywnej energii J

Dorota Kumor

  1. Obejrzyj film w celu przypomnienia wiadomości o  rodzajach znaków drogowych.

https://www.youtube.com/watch?v=wdw-ZkQmJvI

2. Obejrzyj ciekawy film „Jak powstają znaki drogowe?”

https://www.youtube.com/watch?v=SJ0nZLOHiik

3.Jeśli posiadasz w komputerze program Paint narysuj  i pokoloruj jeden wybrany znak drogowy, jeśli nie narysuj   i pokoloruj go na kartce papieru z wykorzystaniem przyborów szkolnych do wyboru: ołówka, linijki, cyrkla, kredek.

Klasa 5WTOREK 24.03.2020

Witajcie  Uczniowie !

W tym tygodniu realizujemy następujący temat lekcji:

Temat:  Świat tworzyw sztucznych                                24.03.2020.

Zachęcam Was do samodzielnej pracy, w przypadku problemów możecie poprosić o pomoc kogoś z domowników.

W razie pytań i wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny.

Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia i pozytywnej energii J

Dorota Kumor

Tworzywa sztuczne (potocznie plastik) nie występują w przyrodzie lecz zostały stworzone przez człowieka i zastąpiły wiele materiałów naturalnego pochodzenia, takich jak drewno czy metal. Podstawowe surowce, z których uzyskuje się tworzywa sztuczne, to ropa naftowa, węgiel kamienny i kauczuk. W wyniku różnorodnych procesów chemicznych powstaje z nich wiele produktów.

Rodzaje tworzyw sztucznych:

1. elastomery – ulegają odkształceniu w temperaturze pokojowej, np. gumy, uszczelki

2. plastomery –  trwalsze i  zachowują swój kształt w danych warunkach, np. kajaki, pudełka, skrzynki, klocki

1. Podaj przykłady zastosowania tworzyw sztucznych w różnych dziedzinach gospodarki.

Dziedzina gospodarki Przedmiot z tworzywa sztucznego
Budownictwo        rury
Zabawki    
Gospodarstwo domowe        
    Sport    

2.Wymień przedmioty z plastiku znajdujące się w twoim otoczeniu.

3.Obejrzyj :

Ciekawostka – Jak powstają koszyki sklepowe

https://www.youtube.com/watch?v=Lnd_YqX3xO0