Nasza szkoła jest placówką innowacyjną, wykorzystującą nowe
technologie, w tym gogle wirtualnej rzeczywistości. Wirtualna
rzeczywistość to wygenerowana komputerowo trójwymiarowa przestrzeń, Po
założeniu okularów VR świat dookoła nas znika, a my mamy poczucie
teleportowania się do alternatywnej, innej rzeczywistości. Takie
zjawisko nazywamy immersją. Jak pokazują badania dzięki niemu
uczniowie mają możliwość przyswajania wiedzy nawet czterokrotnie
szybciej. Stwarzamy takie warunki uczniom by mogli rozwijać się w
następujących sferach:
1. funkcjonowanie emocjonalne
2. rozwijanie komunikacji zarówno kierowanej jak i spontanicznej
3. percepcja wzrokowa
4. sprawność motoryczno-manualna
5. percepcja słuchowa
6. pamięć, myślenie logiczne
7. koncentracja, ćwiczenia uważności
8. relaksacja – medytacja (z użyciem biofeedbacku)
9. terapeutyczne wykorzystanie muzyki
10. usprawnianie funkcjonowania społecznego (TUS-y)
11. zabawy rozwijające umiejętności szkolne
12. orientacja i wyobraźnia przestrzenna
13. Integracja pięciu zmysłów
14. zabawy ruchowe
15. zabawy polisensoryczne
Zachęcamy również Rodziców do sprawdzenia jak działa wirtualna
rzeczywistość. Można umówić się na spotkanie z p. Justyną Bogusław lub
p. Magdaleną Benedyk pod adresami: boguslaw@zss1.strefa.pl,
benedyk@zss1.strefa.pl
W naszej szkole powstała aplikacja WYMODELUJ na gogle wirtualnej rzeczywistości.
Aplikacja została stworzona z myślą o uczniach z niepełnosprawnością
intelektualną oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku od 17 do
24 lat, uczących się w szkołach przysposabiających do pracy, którzy do
tej pory mieli trudności w rozwijaniu swoich kompetencji. Jednak nic
nie stoi na przeszkodzie, by była stosowana w szkolnictwie specjalnym
również dla młodszych uczniów.
Nauka przez wideomodelowanie. polega na oglądaniu filmów z daną
czynnością, a następnie na podjęciu próby samodzielnego ich wykonania
w kontrolowanych warunkach.
Filmy nagrane są z perspektywy pierwszej osoby, zatem uczeń oglądając
je w goglach wirtualnej rzeczywistości ma wrażenie, że wykonuje je
samodzielnie. Na tym polega immersja. Dodatkowo same gogle VR odcinają
dystraktory zewnętrzne, co ułatwia uczniowi skupić się na oglądanym
materiale.
Do aplikacji zostały przygotowane również materiały do pracy dla
nauczyciela lub do pracy w domu. Filmy można również zobaczyć na
youtube.
Zachęcamy do odwiedzenia bloga www.wymodeluj.blogspot.com