HISTORIA

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA W CZASIE NAUKI ZDALNEJ

Drodzy Uczniowie!
Serdecznie Was witam na e-lekcjach historii 🙂
W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu przez Dziennik Elektroniczny.
Wykonane zadania lub zdjęcia prac proszę przesyłać do mnie na adres mailowy:  grzybowska.zss1@interia.pl
WAŻNE!
W tytule wiadomości napiszcie swoje imię i nazwisko oraz klasę 
Beata Grzybowska

Nowe tematy będę umieszczać wg nowego planu lekcji:

Klasy 4 – 5 – wtorki
Klasa 6 – poniedziałki
Klasy 7-8 – środy

22-24 czerwca 2020 r.

Klasa 4,5,6,7,8

Lekcja – poniedziałek, 15 czerwca 2020 r.

Klasa 6

Temat: Powstanie listopadowe – 1830 r.

Obejrzyj film, dotyczący powstania listopadowego i zapamiętaj najważniejsze informacje.
https://www.youtube.com/watch?v=6SMMb0chnvo

UWAGA! Niczego nie musisz odsyłać.

Lekcja – środa, 10 czerwca 2020 r.

Klasa 7-8

UWAGA! Niczego nie musisz odsyłać.

Temat: Stan Wojenny, 13 grudnia 1981 roku.   

Notatka do zeszytu:

  1. Sytuacja społeczna w kolejnych miesiącach 1980 roku nie uległa poprawie.
  2. Władze nie chciały wprowadzić reform w państwie, obawiając się utraty władzy.
  3. 13 grudnia 1981 roku został w Polsce wprowadzony stan wojenny.Cała operacja została przeprowadzona w sposób błyskawiczny i tajny.
  4. Władzę w kraju przejęła Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego (WRON), z gen.Wojciechem Jaruzelskim na czele.
  5. Zawieszono działalność związków zawodowych, internowano działaczy opozycyjnych,wprowadzono zakaz strajków, wyłączono telefony, kontrolowano pocztę,wprowadzono godzinę policyjną od 22.00 do 6.00, wprowadzono zakaz przemieszczania się bez zezwolenia, itp. 
  6. Stan wojenny w Polsce trwał do 22 lipca 1983 roku. 

Zadanie:
Obejrzyj filmy związane z wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce.
1. Wojciech Jaruzelski ogłasza wprowadzenie stanu wojennego
https://www.youtube.com/watch?v=RayToE35mDM
2. Stan wojenny-film dokumentalny.
https://www.youtube.com/watch?v=mWux3r0Riz4

Lekcja – wtorek, 9 czerwca 2020 r.

Klasa 4-5

UWAGA! Niczego nie musisz odsyłać.

Temat: Wielka wojna z zakonem krzyżackim.

Notatka do zeszytu:

  1. W XV wieku Krzyżacy zagrażali Polsce i Litwie.
  2. W 1409 roku rozpoczęła się wojna z Krzyżakami.
  3. Wojskami polsko – litewskimi dowodził król Władysław Jagiełło i wielki książę litewski – Witold.
  4. Wojskami zakonu krzyżackiego dowodził wielki mistrz Ulrich von Jungingen.
  5. Największa bitwa miała miejsce pod wsią Grunwald – 15 lipca 1410 roku.
  6. Polacy i Litwini pokonali armię krzyżacką i ruszyli na Malbork – stolicę państwa krzyżackiego.
  7. Mimo długiego oblężenia, Malborka nie udało się zdobyć.
  8. W 1411 roku podpisano pokój w Toruniu, który zakończył wojnę.

Lekcja – poniedziałek, 8 czerwca 2020 r.

Klasa 6

UWAGA! Niczego nie musisz odsyłać.

Temat: Kongres Wiedeński – ćwiczenia.

Na podstawie notatki z poprzedniej lekcji odpowiedz na poniższe pytania.

  1. Podaj czas trwania Kongresu Wiedeńskiego.
  2. W jakim kraju i w jakim mieście odbył się Kongres Wiedeński?
  3. Ile państw brało udział w Kongresie i które z nich miały decydujący głos?
  4. Jaki był cel Kongresu?

Lekcja – środa, 3 czerwca 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Wydarzenia sierpniowe – 1980 roku. 

UWAGA! Niczego nie musisz odsyłać.

Notatka do zeszytu:

  1. Pod koniec lat 70-tych sytuacja gospodarcza PRL stale się pogarszała; wzrastało zadłużenie państwa, zaczynało brakować podstawowych towarów w sklepach, a społeczeństwo ubożało. Wzrastało niezadowolenie społeczeństwa.
  2. W sierpniu 1980 roku rozpoczął się strajk robotników w Stoczni Gdańskiej.
  3. Wkrótce strajki rozpoczęły się na terenie całego kraju.
  4. Strajkujący wysunęli wiele postulatów (żądań) w stosunku do władz, domagając się zmian społecznych i gospodarczych.
  5. Władze podpisały porozumienie ze strajkującymi 31 sierpnia 1980 roku w Gdańsku, były to tzw. porozumienia sierpniowe, w których władze zgodziły się na realizację 21 postulatów wysuwanych przez strajkujących.
  6. Wówczas też w Gdańsku powstał pierwszy Niezależny Samorządny Związek Zawodowy (NSZZ) ,,Solidarność”, którego przewodniczącym został Lech Wałęsa.

Lekcja – wtorek, 2 czerwca 2020 r.

Klasa 4-5

Instrukcja dla ucznia:
Przepisz temat lekcji oraz notatkę do zeszytu.

UWAGA! Niczego nie musisz odsyłać.

Temat: Unia polsko-litewska w Krewie. 

Notatka do zeszytu:

  1. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków.
  2. Oba kraje zawarły unię, czyli połączyły się w Krewie w 1385 roku.
  3. Władca Litwy, Jagiełło, przyjął chrzest i otrzymał imię Władysław.
  4. Ożenił się z polską królową Jadwigą i tak rozpoczęła panowanie w Polsce nowa dynastia – Jagiellonowie.  

O tym, jak przebiegał proces jednoczenia obu państw dowiesz się po obejrzeniu filmu pt: ,,Władysław Jagiełło”
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=PKXdQePRlGg

Lekcja – poniedziałek, 1 czerwca 2020 r.

Klasa 6

Temat: 1 czerwca – Dzień Dziecka.

Drodzy Uczniowie,
dzisiaj jest Wasze święto, więc chciałabym złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia 🙂 Niech każdy dzień przynosi Wam tylko piękne chwile 🙂
Pani Beatka
Zadanie na dziś 🙂

Dużo uśmiechu, zabawy i żadnych prac domowych z historii.
Miłego dnia 🙂

Lekcja – środa, 27 maja 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Rola Kościoła w walce o niezależną Polskę. 

Notatka do zeszytu:

  1. Kościół katolicki w Polsce był silny i miał poparcie ludności.
  2. Władze mieszały się w wewnętrzne sprawy Kościoła; likwidowały seminaria, odbierały majątki.
  3. Prymas, czyli zwierzchnik Kościoła, sprzeciwiał się temu. Szczególnie prymas Stefan Wyszyński, który za swoją działalność został aresztowany.
  4. Kościół umocnił swoją pozycję w Polsce w 1978 roku, kiedy kardynał Karol Wojtyła został wybrany papieżem i przybrał imię Jana Pawła II.
  5. W czerwcu 1979 roku przybył z pierwszą pielgrzymką do Polski. 

Lekcja – wtorek, 26 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Ważne!
Proszę o przesłanie do mnie zdjęć zeszytu z notatkami z dzisiejszej lekcji
.

Temat: Rządy Kazimierza Wielkiego.

Notatka do zeszytu:
1. Po śmierci Władysława Łokietka, królem Polski został jego syn Kazimierz. Otrzymał on przydomek ,,Wielki”, gdyż dobrze rządził państwem polskim.
2. Uważał, że Polska potrzebuje przede wszystkim pokoju, a konflikty z sąsiadami należy rozwiązywać dyplomatycznie, poprzez rozmowy.

Obejrzyj film „Kazimierz Wielki, cz.2”.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=iyYUyrkDesY

Lekcja – poniedziałek, 25 maja 2020 r.

Klasa 6

Ważne!
Proszę o przesłanie do mnie zdjęć zeszytu z notatkami z dzisiejszej lekcji
.

Temat: Postanowienia Kongresu Wiedeńskiego.

Notatka do zeszytu:
1. Kongres Wiedeński trwał od września 1814 roku do 9 czerwca 1815 roku. Odbywał się w Wiedniu, brało w nim udział 16 państw, ale decydujący głos we wszystkich sprawach mieli przedstawiciele czterech ówczesnych mocarstw europejskich: Rosja, Wielka Brytania, Prusy, Austria.
2. Celem Kongresu było ustalenie nowych granic i przywrócenie na trony obalonych wojnami napoleońskimi władców europejskich.
3. Szczegółowe postanowienia kongresu wiedeńskiego wyglądały następująco:
Francja miała powrócić do granic z 1792 roku (czyli sprzed wojen napoleońskich). Na tron francuski powrócili Burbonowie.
Rosja otrzymała większość byłego Księstwa Warszawskiego, z którego utworzono Królestwo Polskie.
Austria odzyskała okręg tarnopolski (dzisiejsza zachodnia Ukraina), Lombardię i Wenecję oraz Dalmację i Istrię. Rządzony przez Habsburgów Kraków zyskał miano Rzeczpospolitej Krakowskiej i formalnie miał mieć status wolnego miasta pod nadzorem trzech zaborców.
Prusy uzyskały utworzone z zachodnich ziem Księstwa Warszawskiego Wielkie Księstwo Poznańskie, prawie połowę terytoriów Saksonii, Pomorze Zachodnie oraz część Westfalii i Nadrenii.
Wielka Brytania zagwarantowała sobie uznanie swojej władzy nad Maltą, Wyspami Jońskimi, Cejlonem i Krajem Przylądkowym.

Aby utrwalić wiadomości obejrzyjcie poniższy film.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=6Cn0u2b0KRI

Lekcja – środa, 20 maja 2020 r.

Klasa 7-8

Ważne!
Proszę o przesłanie do mnie zdjęć zeszytu z notatkami z dzisiejszej lekcji oraz lekcji z dnia 13 maja (dotyczy tych uczniów, którzy tego nie zrobili).

Temat: Kryzysy społeczno – polityczne w Polsce.       

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zdjęcie notatki prześlij do mnie. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

1. Złagodzenie sytuacji w Polsce po objęciu władzy przez Władysława Gomułkę nie trwało zbyt długo.
2.Narastało niezadowolenie społeczeństwa polskiego, które doprowadziło do ponownych wystąpień.
3.Największe z nich miały miejsce w marcu 1968 roku i w grudniu 1970 roku.
Obejrzyj filmy pt. ,,Polskie Miesiące – marzec ’68 i grudzień ’70” i zastanów się, jaka była przyczyna, przebieg i skutek tych wydarzeń.
Link do filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=zGSsUdwJl7g
https://www.youtube.com/watch?v=OLeDwfJaXv4

Lekcja – wtorek, 19 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Ważne!
Proszę o przesłanie do mnie zdjęć zeszytu z notatkami z dzisiejszej lekcji oraz lekcji z dnia 12 maja (dotyczy tych uczniów, którzy tego nie zrobili).

Bardzo proszę, aby notatki pisali uczniowie, a nie ich rodzice.
To ważne, ponieważ samodzielna praca jest dowodem na to, że uczeń zapoznał się z treścią lekcji i mogę mu za to wystawić pozytywną ocenę.
Notatki pisane przez dorosłych nie będę przeze mnie brane pod uwagę!

Temat: Władysław Łokietek jednoczy Polskę.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

1.Władysław Łokietek całe życie dążył do zjednoczenia Polski. Było to bardzo trudne zadanie, ponieważ miał wielu wrogów. Byli nimi sąsiedzi Polski oraz książęta polscy, którzy chcieli zachować niezależność.
2. Łokietek całe życie walczył z przeciwnikami i dążył do zjednoczenia ziem polskich. Zjednoczył dwie bardzo ważne dzielnice: Małopolskę i Wielkopolskę.
3. W 1320 r. w Krakowie koronował się na króla Polski. Skończyło się rozbicie dzielnicowe w Polsce, a Kraków stał się stolicą Polski.

Władysław Łokietek

Obejrzyj prezentację pt. „Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki na mapach, rok po roku”.
https://www.youtube.com/watch?v=MS8t3guxfxs

Lekcja – poniedziałek, 18 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Wojna w 1812 roku i upadek Księstwa Warszawskiego.

Uwaga!
Proszę o przesłanie do mnie zdjęć zeszytu z notatkami z dzisiejszej lekcji oraz lekcji z dnia 11 maja (dotyczy tych uczniów, którzy tego nie zrobili).

Bardzo proszę, aby notatki pisali uczniowie, a nie ich rodzice.
To ważne, ponieważ samodzielna praca jest dowodem na to, że uczeń zapoznał się z treścią lekcji i mogę mu za to wystawić pozytywną ocenę.
Notatki pisane przez dorosłych nie będę przeze mnie brane pod uwagę!

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

1. Jednym z największych wrogów Napoleona Bonapartego była Rosja. Wiele razy jej wojska staczały bitwy z Francuzami. Car rosyjski Aleksander I nie chciał dopuścić, aby Francja była najsilniejszym państwem w Europie.
2. Napoleon Bonaparte przygotowywał się do wielkiej wojny z Rosją. Zorganizował armię, która liczyła 500 tysięcy żołnierzy. Niewielkie Księstwo Warszawskie wystawiło do wojny 100 tysięcy żołnierzy. Ich dowódcą był książę Józef Poniatowski.
3.Wojna była ciężka i krwawa. Gdy nadeszła zima w armii francuskiej pojawił się głód. Francuzi zajęli Moskwę, jednak niewiele im to dało. Mieszkańcy Moskwy niszczyli żywność i paszę dla koni. Napoleon Bonaparte postanowił opuścić Moskwę.
4. Mroźna zima i uderzenia wojsk rosyjskich całkowicie zniszczyły wielką armię francuską. Zginęło także około 70 tysięcy polskich żołnierzy, którzy brali udział w tej wojnie.
5.Napoleon Bonaparte zostawił w Rosji resztki swojego wojska i wyjechał do Francji. Do Księstwa Warszawskiego wkroczyła armia rosyjska. Był to koniec istnienia Księstwa Warszawskiego.

Lekcja – środa, 13 maja 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Walka o demokrację i suwerenność  w Polsce. 

 Notatka do zeszytu:      

  1.   Podporządkowanie polityczne i gospodarcze Polski Związkowi Radzieckiemu, wywoływało coraz większe niezadowolenie wśród polskiego społeczeństwa.
  2. W czerwcu 1956 r. pierwsi wystąpili robotnicy w Poznaniu. Domagali się poprawy warunków życia i pracy. Władze krwawo stłumiły demonstracje. 

W celu przybliżenia ówczesnej sytuacji, obejrzyj film pt. ,,Polski Październik 1956″. 
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=XtKdKLhjlZg

Lekcja – wtorek, 12 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Testament Bolesława Krzywoustego – 1138 r.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

1. Po śmierci ojca, Bolesław Krzywousty stoczył krwawą walkę o władzę w Polsce ze swoim bratem Zbigniewem.
2. Bolesław Krzywousty pod koniec swojego życia podzielił państwo polskie między swoich czterech synów. Chciał, aby po jego śmierci synowie nie walczyli o władzę.
3. Każdy syn Krzywoustego otrzymał własną ziemię, czyli dzielnicę.
4. Najstarszym synem, czyli seniorem był Władysław. Miał on opiekować się Polską, a młodsi bracia mieli go słuchać.
5. Jako senior, Władysław otrzymał – oprócz swojej dzielnicy Śląska – o jedną dzielnicę więcej. Była to dzielnica senioralna ze stolicą w Krakowie.
6. Pozostali synowie otrzymali inne dzielnice:
Bolesław – Mazowsze i Kujawy
Mieszko – Wielkopolskę z Poznaniem
Henryk – ziemię sandomierską z Sandomierzem.

Mapa Polski w 1138 r.

Aby poszerzyć swoją wiedzę o panowaniu B. Krzywoustego obejrzyj filmik.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=F9HqwHMcag8

Lekcja – poniedziałek, 11 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Utworzenie Księstwa Warszawskiego – 1807 r.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

1. Okoliczności powstania Księstwa Warszawskiego.
Po pokonaniu Austrii Napoleon Bonaparte rozbił połączone wojska Prus i Rosji. Napoleon Bonaparte obiecał Polakom, że jeśli się do niego przyłączą to utworzy państwo polskie. W lipcu 1807 r. Napoleon Bonaparte i car Rosji, Aleksander I zawarli pokój w Tylży. Pokój ten miał bardzo duże znaczenie dla Polaków. W Tylży ustalono, że z polskich ziem należących do zaboru pruskiego zostanie utworzone państwo polskie ze stolicą w Warszawie. Otrzymało ono nazwę Księstwa Warszawskiego.

Lekcja – środa, 6 maja 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Stalinizm w Polsce.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

1. W lutym 1947 r. zebrał się sejm. Posłowie wybrali na nim prezydenta Polski. Został nim Bolesław Bierut – człowiek określający się mianem „wierny uczeń Stalina”.

Bolesław Bierut i Józef Stalin


2. W grudniu 1948 r. powstała Polska Zjednoczona Partia Robotnicza (w skrócie PZPR).

Logo PZPR

3. W ten sposób powstał w Polsce system monopartyjny, to jest taki, w którym istnieje tylko jedna partia.
4. Rządy stalinistów trwały w Polsce w latach 1948 – 1956.
5. Nazywamy je czasami stalinowskimi lub stalinizmem. W drugim znaczeniu stalinizm to system rządów wprowadzony przez Józefa Stalina w ZSRR i podległych mu państwach, oparty na:
– kulcie jednostki, czyli wywyższaniu jakiejś osoby i przypisywaniu jej szczególnych cech, zasług oraz decydującego wpływu na życie państwa i społeczeństwa (a nawet świata)
– całkowitej kontroli państwa nad każdą dziedziną życia
– terrorze służb specjalnych

Lekcje – wtorek, 5 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Zajrzyj do tematu z 28 kwietnia, na który przeznaczyłam dwa zajęcia 🙂

Lekcja – poniedziałek, 4 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Legiony Polskie we Włoszech – 1797 rok.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższą notatkę. Zapamiętaj treść informacji, które dotyczą tego tematu.

Uwaga!
Niczego nie musisz odsyłać!

1.Po III rozbiorze Polski wielu Polaków opuściło kraj i udało się do Francji, która wtedy toczyła wojnę z Austrią, czyli jednym z zaborców Polski.
2. Polacy mieli nadzieję, że przy pomocy Francji będą mogli walczyć ze wspólnym wrogiem.
3. Generał Jan Henryk Dąbrowski rozpoczął starania o utworzenie oddziałów Wojska Polskiego. Uzyskał on poparcie Napoleona Bonaparte, późniejszego cesarza Francuzów i w 1797 r. w północnych Włoszech utworzono Wojsko Polskie, tak zwane Legiony Polskie.

Generał Jan Henryk Dąbrowski w mundurze generała Legionów Polskich we Włoszech z lat 1797-1802


4. Żołnierze Legionów Polskich nosili polskie mundury, trójkolorową kokardę francuską, a na naramiennikach mieli włoski napis „Ludzie wolni są braćmi”.

Mundur paradny oficera Pułku Lekkokonnego  Polskiego Gwardii Cesarza.

4. Do Włoch zaczęli przybywać Polacy, którzy chcieli walczyć o wyzwolenie Ojczyzny.
5. Wśród nich był przyjaciel generała Dąbrowskiego, poeta Józef Wybicki. Napisał on słynną „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”. Pieśń ta pod nazwą „Mazurek Dąbrowskiego” zyskała dużą popularność, a w 1926 roku została uznana za polski hymn państwowy.

Lekcja – środa, 29 kwietnia 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Podzielone Niemcy i mur berliński- podsumowanie.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz temat lekcji do zeszytu.
Obejrzyj film pt. ,,Mur berliński – budowa, ucieczki, upadek”.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=Lwjiv7kqyVI
Zwróć uwagę, jak doszło do powstania dwóch państw niemieckich i w jakich okolicznościach – niczego mi nie odsyłacie.

Lekcje – wtorek, 28.04 i 5.05 2020 r.

Klasa 4-5

UWAGA!
Temat jest długi, więc przeznaczyłam na niego 2 lekcje, czyli 2 tygodnie!

Temat: Wojny polsko-niemieckie.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz temat lekcji do zeszytu.
Obejrzyj film o wojnach, jakie prowadził Bolesław Chrobry.
https://www.youtube.com/watch?v=TyvUJ06g4rQ
Zapisz poniższą notatkę do zeszytu.
1. Po śmierci Ottona III w 1002 r. w Niemczech zaczęła się walka o władzę. Włączył się do niej Bolesław Chrobry, gdyż chciał mieć wpływ na to, kto będzie rządził cesarstwem. Wykorzystał też okazję, by powiększyć państwo.
Już w 1002 r. Chrobry zajął Łużyce, Milsko i Miśnię. Tereny te należały do Niemiec, ale zamieszkiwali je głównie Słowianie. Potem opanował Czechy (1003 r.), a także Morawy i Słowację.
2. Chrobry walczył także z późniejszym cesarzem Niemiec, Henrykiem II.
3. Henryk II uważał, że polski władca stał się zbyt silny, dlatego chciał go podporządkować Niemcom.
4. Z tego powodu doszło do trzech wojen polsko-niemieckich, stoczonych w latach 1002-1018.
5. Chrobry prowadził wojnę podjazdową ze znacznie silniejszym nieprzyjacielem – unikał bitew, a atakował niewielkie oddziały przeciwnika. Do ataku wykorzystywał warunki naturalne kraju: rzeki, puszcze i bagna.
6. Brak sukcesów skłonił cesarza w 1018 r. do zawarcia pokoju w Budziszynie.
7. W jego wyniku Polska:
– obroniła niezależność
– utrzymała Milsko i Łużyce oraz Słowację i Morawy.

Lekcja – poniedziałek, 27 kwietnia 2020 r.

Klasa 6

Temat: Trzeci rozbiór Polski.

Instrukcja dla ucznia:
Przepisz temat lekcji do zeszytu, a następnie zapoznaj się z poniższym filmem, który przypomni Ci postać Tadeusza Kościuszki oraz wprowadzi w temat III rozbioru Polski.
https://www.youtube.com/watch?v=ch3J5mQ1drQ


Przeczytaj i zapisz notatkę do zeszytu:
1. Po klęsce Powstania Kościuszkowskiego dowódcy wojska i członkowie władz powstańczych musieli uciekać za granicę.
2. Stanisław August Poniatowski musiał zrzec się korony króla polskiego.
3. Obce wojska opanowały całe państwo. Jeszcze w czasie powstania wojska austriackie zaczęły zajmować południowe ziemie Rzeczypospolitej.
4. W październiku 1795 r. Rosja, Austria i Prusy dokonały trzeciego rozbioru Polski.
5. Rosja zajęła obszary położone nad środkowym Bugiem, resztę Polesia i Wołynia oraz Litwę, Żmudź i Kurlandię.
6. Austria otrzymała ziemie nad Pilicą, Wisłą i Bugiem z Krakowem, Sandomierzem, Radomiem i Lublinem.
7. Prusy zagarnęły Warszawę i część ziemi rawskiej. Zajęły także ziemie na wschodzie aż do Drohiczyna. Na północy opanowały ziemię aż po rzekę Niemen.
8. Polska jako państwo na okres 123 lat przestała istnieć.

Lekcja – środa, 15 kwietnia 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Podzielone Niemcy.

Instrukcja dla ucznia:
1. Zapisz temat lekcji do zeszytu.
2. Zapoznaj się z informacjami na temat powojennych Niemiec oraz przepisz lub wklej poniższą notatkę do zeszytu.

UWAGA!
W tym tygodniu niczego mi nie odsyłacie.

Lekcja – wtorek, 21 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Początki panowania Bolesława Chrobrego.

Instrukcja dla ucznia:
1. Zapisz temat lekcji do zeszytu.
2. Obejrzyj film o początkach panowania B. Chrobrego
https://www.youtube.com/watch?v=6JIdEk-Cw7o
3. Zapoznaj się z żywotem biskupa Wojciecha oraz jego misją chrystianizacyjną w Prusach na podstawie płaskorzeźb z „Drzwi gnieźnieńskich” – animacja
https://www.youtube.com/watch?v=cs9X2RiKb2E
4. Zapisz poniższą notatkę do zeszytu.
„Po śmierci Mieszka I władcą Polski został jego syn, Bolesław. Był człowiekiem walecznym i odważnym, dlatego Polacy nazwali go „Chrobry”. Bolesław chciał powiększyć państwo i zdobyć ziemię Prusów. Było to plemię pogańskie, więc Chrobry wysłał do kraju Prusów biskupa Wojciecha, aby wprowadził tam chrześcijaństwo. Prusowie nie chcieli nowej wiary i zabili Wojciecha. Bolesław sprowadził ciało Wojciecha do Gniezna i urządził mu wspaniały pogrzeb”.

UWAGA!
W tym tygodniu niczego mi nie odsyłacie. Obejrzycie filmy i wykonajcie notatkę 🙂

Lekcja – poniedziałek, 20 kwietnia 2020 r.

Klasa 6

Temat: Określanie wieków.

Instrukcja dla ucznia:
1. Zapisz temat lekcji, następnie obejrzyj film, dzięki któremu przypomnisz sobie jak określamy i zapisujemy wieki oraz zapoznaj się kartą „Który to wiek?”

Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=B6Czu7g5rtM

Karta „Który to wiek?”

Zadanie:
Określ, który to wiek.
1550 r. ………………………………
234 r. ………………………………..
1939 r. ………………………………..
1525 r. ………………………………
988 r. ………………………………..
1400 r. ………………………………

Lekcja – środa, 15 kwietnia 2020 r.

Klasa 7-8

Nadal ćwicz oznaczanie wieków.
Do tematu z 8 kwietnia dopisz dzisiejszą datę i wykonaj poniższe ćwiczenie.
Określ, który to wiek.
100 r. – ………………………………………………………….
411 r. – ………………………………………………………….
763 r. – ………………………………………………………….
966 r. – ………………………………………………………….
1001 r. – ………………………………………………………..
1555 r. – ………………………………………………………..
1939 r. – ………………………………………………………..
2000 r. – ………………………………………………………..
2020 r. – ………………………………………………………..

Lekcja – środa, 8 kwietnia 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Taśma chronologiczna – ćwiczenia.

Instrukcja dla ucznia:
1. Zapisz temat lekcji, następnie obejrzyj film, dzięki któremu przypomnisz sobie jak określamy i zapisujemy wieki oraz zapoznaj się kartą „Który to wiek?”

Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=B6Czu7g5rtM

Karta „Który to wiek?”:

Zadanie:
Określ, który to wiek.
1630 r. ………………………………
180 r. ………………………………..
905 r. ………………………………..
1520 r. ………………………………
980 r. ………………………………..
1401 r. ………………………………

***************************************************************

Lekcja – wtorek, 7 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Panowanie Mieszka I.

Instrukcja dla ucznia:
1. Zapisz temat lekcji, następnie przeczytaj komiks o pierwszym władcy Polski -Mieszku I.

2. W oparciu o informacje zawarte w komiksie wykonaj poniższe zadanie oraz dołączony test

Lekcja – poniedziałek, 6 kwietnia 2020 r.

Klasa 6

Temat: Tadeusz Kościuszko.

Instrukcja dla ucznia:
1. Zapoznaj się z rozdziałem w podręczniku historii str. 218 – 224 (szczególnie z wiadomościami w ramce „To, co najważniejsze” na str. 224)

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie zapoznaj się z komiksem o wielkim Polaku – Tadeuszu Kościuszce.

2. Odpowiedz na pytania do komiksu.

3. Po wykonaniu powyższych zadań uczniowie, którzy chcieliby otrzymać ocenę bardzo dobrą proszę o wykonanie zadania dodatkowego, które zamieściłam poniżej:

Lekcja – środa, 1 kwietnia 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: Polska w nowych granicach.

Instrukcja dla ucznia:
Zapoznaj się z informacjami, a następnie wykonaj poniższe zadania.

  1. Po drugiej wojnie światowej zmieniły się granice Polski.
  2. Na północy Bałtyk stał się granicą państwa.
  3. Do Polski przyłączono Pomorze, Warmię i Mazury.
  4. Zachodnia granica przebiegała wzdłuż Odry i Nysy Łużyckiej
  5. Wschodnia granica biegnie wzdłuż środkowego Bugu.
  6. Do Polski przyłączono część ziem zachodnich z miastami: Szczecin, Wrocław i Opole.
  7. Na wschodzie Polska utraciła obszary z miastami Wilno i Lwów.
  8. Na południu Polska graniczyła z Czechosłowacją.
  9. Po wojnie Polacy rozpoczęli odbudowę: domów, mostów, linii kolejowych, fabryk, kościołów, szkół.

Lekcja – wtorek 31 marca 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Moja mała ojczyzna.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz temat lekcji, następnie przypomnij sobie jakie zabytki i ciekawe miejsca znajdują się w Zielonej Górze. Może Ci w tym pomóc strona internetowa, którą zamieściłam poniżej

http://www.ziemialubuska.pl/138,1821,,.html

ZADANIE:
Napisz w zeszycie 5 nazw zabytków lub ciekawych miejsc w Zielonej Górze.

Lekcja – poniedziałek, 30 marca 2020 r.

Klasa 6

Temat: Uchwalenie Konstytucji  3 maja 1791 r.

Instrukcja dla ucznia:
1. Obejrzyj film z linku poniżej, a następnie otwórz dokument z treścią lekcji.
https://www.youtube.com/watch?v=-GBAolHelHs

2. Otwórz dokument i postępuj według podanej w nim instrukcji:

Powodzenia 🙂
Pani Beata

Lekcja – Środa, 25 marca 2020 r.

Klasa 7-8


Temat: Skutki II wojny światowej.
Wykonaj poniższe zadanie, a następnie wyślij mi je na maila
grzybowska.zss1@interia.pl